Elevene og kvaliteten på opplæringen er viktigst!

De styrende partiene i Indre Fosen; Høyre, Senterpartiet, Pensjonistpartiet og støttepartiet FRP vil ikke røre skolestrukturen i kommunen. Standarden på både skolebygg og undervisning har blitt betydelig dårligere i denne valgperioden. Kanskje er kostbar skolestruktur en årsak til den negative utviklingen?

Skoleledelsen og lærerne sliter med å gjennomføre skolehverdagen i tråd med lovverket. Det er meldt om flere brudd på lærenormen, som er et lovpålagt krav om lærertetthet. Skolehelse og PP-tjenesten har levert flere alarmerende rapporter til kommunen om tilstanden blant de mest sårbare elevene. Det er en økning i elever som ikke mestrer skolehverdagen og som må ha tettere oppfølging. Det krever ekstra ressurser som kommunen ikke har. Den er skåret bort de siste årene.

Skolene blir tvunget til å slå sammen elevene til stadig større klasser fordelt på færre lærere. Det blir vanskeligere å undervise, mer stress og økt sykefravær. Tilgangen på kvalifiserte vikarer er i tillegg dårlig.

Dette rammer alle, men først og fremst de store skolene og ergo flertallet av elever. De små skolene har allerede skåret bemanningen til beinet, men har i noen tilfeller langt større lærertetthet enn det som lærernormen krever. De nye kuttene gjøres derfor på de store skolene som får brudd på lærernormen, eller manglende ressurser til tettere oppfølging av enkeltelever.

Utfordringene stopper ikke der. Tilstanden på flere av skolebyggene er ikke verdige for elevene. Kravene til oppdaterte og nye læreverk gjør at skolene stadig må bruke ressurser på det. Valgfagtilbudene krympes og innebærer i praksis at mange elever ikke har anledning til å velge fag de virkelig brenner for. Det påvirker elevenes skolemotivasjon.

Dagens lærere er «masterutdannet». De har utdanning innen færre fag, og ca halvparten av studietiden vies til fordypning i ett fag. De er dermed faglærere og ikke allmennfaglærere. Dette har mye å si for skolene når det skal ansette nye lærere. På en stor ungdomsskole er det flere ansatte, noe som gjør at de fleste fagene kan dekkes med godt kvalifisert arbeidskraft. På en mindre skole er det verre. Det kan ende opp med at en masterutdannet lærer, må undervise i fag hen ikke har kompetanse i. Det forringer kvaliteten på opplæringen. I tillegg blir det brudd på de nye kravene om antall studiepoeng som kreves for å kunne undervise i fag på ungdomstrinnet.

KommuneLista ønsker å samle ungdomsskoleelevene på to skoler, Testmanns Minne og Åsly. Gjennom å gjøre det, får man samlet ressursene og utnyttet dem bedre. Det vil forsterke fagmiljøene ved disse skolene og øke kvaliteten på opplæringen for elevene.

Vi tror også at ungdomsskoleelevene ønsker å møtes på tvers av grendene. Det skaper nye og større nettverk og øker mulighetene for å finne venner. På sikt tror vi det også vil gagne søknadsmassen til Johan Bojer vgs.

En annen gevinst ved å gjøre en slik omstrukturering, er at man øker mulighetene for at de minste barna 1.-4.trinn/1.-7.trinn får fortsette å gå på sine nærskoler. Dette som følge av innsparinger ved å slå sammen ungdomsskoler.

Den demografiske utviklingen i Indre Fosen kommune viser at det er behov for en slik omstrukturering. Det er viktig å tenke at bygder og grender ikke «går dukken» selv om kommunen slår sammen ungdomsskoler.

Elevtallet i skolene vil falle med 200 elever i løpet av de neste 4 årene. Samtidig øker antall eldre og pleietrengende drastisk (ref. tall fra SSB, KS mm.). Spriket mellom inntekt og utgift kan bli uhåndterlig om vi ikke tar grep. Sammenslåing av flere ungdomsskoler vil etter hvert frigjøre penger og redusere brudd på lovverket for skoledrift. Det blir kanskje ikke nok, men det er helt nødvendig at vi starter nå. Kommunen har allerede tapt for mye på at vi har ventet. Jo lengre vi venter, jo mer drastiske tiltak kreves.

Elevene og kvaliteten på opplæringen er viktigst og kan ikke vente lenger!

KommuneLista v/

Didrik Frengen, pensjonert lærer

Tor Egil Waterloo, lærer

Espen Dyrendahl, lærer