Indre Fosen kommune ønsker innspill fra folket på hvordan vi fortest mulig kan bruke opp 320 MNOK på vei. Pengene «brenner i lomma» sa mine foreldre til meg når jeg var liten… Og det er vel nettopp den følelsen Knut Sundet og Fosenveiene ønsker at vi i Rissa skal sitte med nå.

Når man ber om forslag til hvordan disse veimillionene kan brukes så står det selvfølgelig ikke på gode forslag. Det blir som å kaste et kjøttstykke ut til ulveflokken. Vei engasjerer og alle ser behov over alt. Vi kan være enig om én ting, og det er at innbyggerne i rissa ALDRI blir enig om hvor disse pengene skal brukes. Behovene og måten man blir berørt er forskjellig. Noen reiser til Trondheim hver dag, andre reiser 1 gang i mnd. Noen ønsker bru over fjorden, andre ønsker helst å ta ferje. Noen blir direkte berørt, andre ikke. Noen ønsker utvikling, der andre ønsker at ting helst skulle vært som før, og at veier, innflyttere og utvikling er noe herk!

Politikerne klarer aldri å gjøre alle innbyggere til lags. Umulig! Det er nå deres oppgave å bestemme hvor disse veimillionene skal benyttes. Da kreves det mot, evnen til å se fremover og stole på sine beslutninger og stå for dem. Mens ulvene prøver og sloss om en del av kaka må politikerne lytte til Næringslivet. Næringslivet er grunnmuren i kommunen! Gravhaugene, ugla og enkeltindividers meninger kan vel ikke bety mer enn våre arbeidsplasser? Jeg er selv en flittig bruker av friluftsområdet i Berga, både på sykkel og med barnevogn.. Men, jeg er villig til å ofre noe her til fordel for at gamle Rissa skal få ny vei. Det er et hav av friluftsområder i kommunen, og jeg skal nok klare å tilpasse meg.

Jeg er en pendler og jobber i en såkalt «international» bedrift Trondheim. Da jeg startet i denne bedriften i 2001 var vi 21.000 ansatte i Norge. I dag er vi 3.500. Lokalkontor fra Hammerfest i Nord til Kristiansand i Sør har blitt lagt ned. I mange små tettsteder har disse lokalkontorene vært selve hjørnesteinsbedriften. Trygg gode arbeidsplasser. Ingen visste noen ting før det over natten ble bestemt at avdelingen skulle legges ned. Det handler ikke om at bedriften jeg jobber i ikke tjener penger. De har milliardoverskudd hvert eneste år, men det er alltid et jag etter effektivisering og enda større lønnsomhet. På toppen sitter alltid en ledelse, styre og eiere og ser på hvordan bedriften kan tjene enda mer penger og overleve konkurransen i et tøft internasjonalt marked. I min bedrift er staten største eier, ITAB sine eiere sitter i Sverige… Det er ingen selvfølge at vi har denne hjørnesteinsbedriften midt i hjerte av bygda vår. Tar vi dem for gitt??

Ny vei gjennom berga handler ikke om at jeg som pendler skal spare 2 minutter mellom Stadsbygd og Rørvika. Det handler om så mye mer. Det handler om at vi alle kommer trygt og effektivt frem til vår destinasjon, at voksne og barn kan ferdes trygt langs veien og ikke minst at det lokale næringsliv får de varene de trenger. Infrastruktur er viktig. Hvis ITAB hadde flyttet sin produksjon til Flakk hadde de spart 10 MNOK bare på den tiden de 1500 trailerne bruker på ferja (tid+bompenger). Det kan kanskje virke som den elendige veien mellom Rørvika og Stadsbygda bare er en bagatell i den sammenhengen, men her kan «små tuer velte store lass». Jeg antar at konsernledelsen i ITAB ikke trenger å høre om mange forsinkede leveranser både til og fra ITAB på Stadsbygda før man begynner å diskutere tiltak og alternativer.

Næringslivet og innbyggerne i Rissa har allerede sagt at de ønsker vei langs sjøen. Da er det politikernes plikt å snu hver eneste stein (bokstavelig talt) og gjøre ALT for å få realisere denne veien. Med eller uten tunnel. Vi har ventet så lenge på denne veien allerede, så vi tåler 5 nye år med utredning og regulering! Skremselen om at disse veimillionene må brukes innen 2020 tror ikke jeg noe på. Fylkeskommunen har jo tydeligvis vært så imponert over styringen og pengebruken til Fosenveiene, så dette blir det en ordning på!

Tommy Andresen