Jeg blir grinete hver gang jeg leser om behovet for å legge til rette for en bedre pendlertilværelse mellom Trondheim og Fosen! Om broen over Trondheimsfjorden og det tidligere maset om det samme over Stjørnfjorden. All ære til de som har store ambisjoner for Fosen og helhjertet støtter opp om Fosenbrua, men dette er en avsporing. Jeg vet at det for enkelte kan oppleves som å banne i kirka, men det får jeg tåle!

Vi kan i ettertid si at prosjektet Fosenveiene hevet kjørestandarden betydelig, og det er kjempebra! Behovet handlet i realiteten ikke om tid, men veistandard. Fokuset her var «Ei tim te byn». Navnet burde vært «Trygg vei til Fosen». Og først - mest fokus på de rasfarlige veistrekningene i Åfjord, Roan og Osen. Dette burde vært det klare signalet utad! Ikke stress og mas om tid. Behovet handler ikke om å kutte ned reisetiden 10-15 minutter for å komme seg til Trondheim. Det viktige er at bilene ikke skal bli «knust» når vi kjører til og fra Fosen, og ikke minst at veiene skal være trygge for våre barn!

Hvilket signal sender vi til omverden når det hele tiden snakkes om å bedre pendlertilværelsen, at det viktigste er å komme seg raskest mulig til byen? Nå må vi framsnakke Fosen, ikke sende signaler som rakker ned på de fantastiske stedene i regionen! Har vi virkelig så dårlig selvtillit at vi hele tiden må fokusere på å komme oss til Trondheim «fort og gæli»?

Daglig leder for Johs. J. Syltern AS, Øystein Syltern, sier til Fosna-Folket 18.september at det ikke er utømmelige pengestrømmer til samferdselsbudsjettene. – Om man bruker store beløp på ny fylkesvei 710 fra Valset til Orkanger vil man likevel ha ferga igjen. Det som er avgjørende for utviklingen på Fosen er bro over Stjørnfjorden og ikke minst bro over Trondheimsfjorden.

Det er kronikken til jagerpilot Morten Hanche (Adresseavisen 2.september) som er bakgrunnen for Sylterns utspill. Han sier blant annet følgende om det å satse på bru over Trondheimsfjorden: – Jeg tror det viktigste politikerne våre kan gjøre er å knytte utkanten Ørland nærmere resten av Norge. Det må bli enklere og raskere å reise til og fra Ørland. Det betyr å gjøre seg uavhengig av værutsatte hurtigbåtruter, bilferje og slitne fylkesveier. Det må være enkelt og bærekraftig å bo i Trondheim og jobbe i Ørland, eller motsatt. Da tror jeg vi klarer å rekruttere og beholde flere dyktige kollegaer på Ørland Flystasjon over tid. Da tror jeg våpensystemet F-35 får muskler til å oppfylle de politiske forventningene og kravene som er fastsatt i våre militære planverk.

Hva er alt dette? En bru for å sikre forsvarsevnen? Og atter en gang bygge for å korte ned noen minutter på reisetiden! For så å nedprioritere veistrekningen Valset - Orkanger.

Er ikke en bru noe av den mest sårbare infrastrukturen vi har i en krigssituasjon? Er det ikke en enkel oppgave i dag å bombe den i filler? Og hva med vindforholdene i Trondheimsfjorden? Hva skjer med overfarten på den 6,5 kilometer lange broen hvis det er storm. Eller kanskje kuling? Ha ferger stående på Flakk - Rørvik-sambandet som en reserveløsning? Dette koster vel kanskje noen kroner?

Når dette er sagt, Syltern har rett i at en opprusting av fylkesvei 720 fra Olsøykrysset og over Verrastranda i retning Stjørdal og Nord-Trøndelag er viktig for forsvarsevnen og samarbeid med NATO-landet Sverige. Men han snakker ned behovet for opprustning av fylkesvei 710 fra Valset til Orkanger. Forsvaret har i klarhet uttrykt at de har et sterkt behov for denne veien, men at den brukes begrenset på grunn av den dårlige standarden. Her snakker vi vel blant annet om en rask deployering av styrker til sør og vest i Norge?

Igjen - framsnakk Fosen og kutt fokuset om å korte ned reisetiden med noen minutter! Er det virkelig forsvarsansatte som tenker at «jammen, nå vil jeg jobbe på Ørlandet fordi det tar 10-15 minutter kortere tid å komme seg fra Trondheim» Hæ? Nei, ærlig talt. Det må være svært få!

Blir det virkelig enklere å rekruttere hvis det legges til rette for å korte ned reisetiden litt? Er det virkelig en god langsiktig motivasjon for forsvarsansatte å satse på jobb på flystasjon hvis du må reise fram og tilbake Trondheim/Ørland i mange år? Nei, glem det. Det er ingen som makter dette år etter år!

Hvis en så korter ned reisetiden til en time mellom Trondheim og Brekstad vil det i sum bety to timers reise hver dag, i tillegg til at de fleste vil trenge reisetid for å komme seg ut av byen. Hvis det ender opp med 2,5 time per dag vil det bli 12,5 timer i uka og godt over 50 timer reising i måneden! Skal det virkelig satses for fullt på å legge til for pendling som dette? Fra Trondheim til Ørland eller omvendt? Mer enn en arbeidsuke i pendling!  Er det virkelig noen ungdommer som ønsker dette når de tar et yrkesvalg? Ville du? Jeg har så sant som aldri hørt om at noen blir motivert av pendling når de velger yrke! I sum handler brua om å spare noen minutters reisetid, bruforbindelsen vil være svært værutsatt, avhengig av en reserveløsning, koste svært mye i vedlikehold og i tillegg være en kolossal investering for et distrikt med bare 25 000 innbyggere. Adresseavisen skrev i 2018 at «Fosenbrua AS har beregnet totalkostnaden til å bli omtrent 12 milliarder kroner. Statens vegvesen fant på sin side at hele prosjektet antas å ha en totalkostnad på rundt 34 milliarder kroner».

Det nevnes for øvrig av noen forsvarsansatte i denne sammenhengen at Ørlandet er øde som ifølge Wikipedia beskrives: «lite eller helt uten bebyggelse - eller andre spor av menneskelig aktivitet») Hvor har disse folkene vært? Ikke på Ørlandet vel? Jeg har selv vært i mange byer i verden med mange millioner innbyggere, men jeg vil da overhodet ikke kalle Ørlandet for øde! Og alle kjenner ikke alle.

Alt fokuset bør handle om å utvikle de fantastiske mulighetene for verdiskaping og bolyst i Fosen. Og dette er da godt i gang.

Stokkøya-miljøet har gjort en fabelaktig jobb for å fremme bolyst og utvikle arbeidsplasser. Åfjordingene har også vært dyktige i utviklingen av Årnes. Og i aksen Leksvik – Vanvikan – Rissa er det spennende, kreative bedrifter. Noen av dem eksporterer til utlandet. Som Mascot Høie og Grøntvedt Pelagic på Ørlandet.

På Brekstad har det i løpet av de siste 15-20 årene stadig kommet nye tilbud! Og spennende blir det å følge prosjektet Vipetangen i Brekstadfjæra. Og i Bjugn (gamle Botngård) ble det for noen år siden lansert en spennende «landsby-plan».

Jeg har selv bodd i flere år i Oslo, Trondheim og Stavanger, såkalte «urbane byer». Og trivdes for så vidt. Men du verden for et stress! Det samme opplever jeg i dag. Hver gang jeg har vært i Trondheim puster jeg lettet ut når jeg har passert Ila eller Klett-krysset!

Og for all del - ønsker vi smaken av livet i Trondheim er det vel enkelt å dra dit ei helg? Eller reise til det store utlandet fra lufthavna på Ørlandet eller fra Trondheim Lufthavn Værnes?

Paul Aage Hegvik Hansen