1.mai 1973 var 330-skavdronen operativ med redningshelikoptre, etter at opprettelsen av en slik redningsskvadron ble vedtatt i 1970. Helikopterprodusenten Sikorsky i USA foretok første flyvning med Sea King allerede i 1959, mens de norske ble lisensprodusert av britiske Westland. Det er med andre ord snart to mannsaldre siden typen ble utviklet. Og sjøl om Sea King fortsatt er en arbeidshest av de sjeldne, så har teknologien utviklet seg med kvantesprang siden 50-tallet.

Det er lenge siden arbeidet med å finne en erstatter for Sea King startet. Regjeringer har kommet og gått. Produsenter har i tur og orden gjort seg lekre, i håp om å vinne det som nok er en ettertraktet avtale. Samtidig har alle som er tilknyttet 330-skvadronen på dens fem baser, Ørland er den ene, vært tålmodige. Svært tålmodige. Desto større grunn til glede over at den ferske blå-blå regjeringen forrige uke valgte å innlede sluttforhandlinger med italiensk-britiske AgustaWestland.

Så langt synes det som om de fleste er fornøyd med valget av nytt helikopter. AgustaWestland AW 101 er raskere og har lengre rekkevidde enn Sea King. Det siste kan være viktig, særlig i våre nordligste farvann og Arktis. Det blir vurdert om den nye helikoptertypen også skal stasjoneres fast på Svalbard, etter modell fra fastlandet. Det er med andre ord en tøff tjeneste som venter Sea King-erstatteren.

Mannskapene ved 330 i Ørland har slitt med elendige fasiliteter på bakken. Når en kontrakt om nytt helikopter er signert bør de samme myndigheter sørge for at nye bakkefasiliteter for 330-skvadronen på Ørland prosjekteres og bygges uten ugrunnet opphold. Skreddersy vårt neste redningshelikopter og de kvinner og menn som skal bemanne dette!

Skjalg Ledang, redaktør i Fosna-Folket