Mannskapet som bemanner 330-skvadronens Sea King redningshelikoptre er vant til å være ute i hardt vær. I snart 41 år har Sea King vært maskinen som mennesker i nød har satt sin lit til. Ikke mindre enn 38.000 personer har fått hjelp av et slikt redningshelikopter og dets mannskap etter at Sea King ble satt i tjeneste i 1973.

I et nasjonalt perspektiv er 330-skvadronen unik med tanke på å utføre redningsoppdrag. Skavdronen, med sine baser fra nord til sør, er skreddersydd vår vanskelige og utfordrende geografi. For nødstedte på havet er Sea King, som navnet tilsier, ofte eneste mulighet for å overleve. Men i fjellandet Norge, så har Sea King takket være mannskapenes kompetanse og engasjement vist seg å være reddende engel også i de bratteste fjellsider.

Det er fortsatt en del år til de nye redningshelikoptrene av typen AgustaWestland AW 101 er klar til å avløse dagens Sea King. Til det skjer trenger vi en 330-skvadron som har samme beredskap og terskel for å rykke ut som i dag. Ingen kan ha vansker med å forstå at vedlikehold av 40 år gamle maskiner er krevende. Men det er utenkelig at de trofaste sliterne ikke skal få det som kreves av stell og reservedeler. 330-skvadronens betydning kan ikke måles i penger.

Ansvaret for at over 40 år gamle redningshelikoptre til enhver tid er parat til nye livreddende oppdrag hviler i siste instans på de samme myndigheter som er ansvarlige for at de fortsatt er i tjeneste. Det vil være utenkelig, uforsvarlig og flaut om vi de siste årene med Sea King som et kjært syn i lufta opplever at mangel på bevilgninger skal begrense skvadronens operative muligheter. Tjenesten er livsviktig!Skjalg Ledang,redaktør i Fosna-Folket