«Avstander og reisetid: svar til Ivar Rostad»

Takker for svar fra Ivar Rostad, men han svarer ikke på spørsmålstillingene jeg tok opp.

Vil igjen gjengi det som var å lese i FF «Det er så korte reiseavstander at det jo enkelte steder i Trondheim er lengre avstander.» Det er hva avisens lesere inklusiv meg selv leste. Om journalisten har misforstått får bli mellom han og Rostad.

Det stemmer at på møte den 10/8 ble Rostad spurt om dette og han svarte mye likt det han skriver nå i sitt svar i FF. Det at kommunelista ønsker kun 2 skoler med ungdomsskoletrinn i Indre Fosen bekreftet Rostad på møtet den 10/8. Kun på Åsly og Testmann Minne. Reisetid som oppgis fra Spongdal og Markaplassen betviler jeg ikke. Bussen kjører stikkveier og stanser for å plukke opp elever. Det gjør skolebussene også i vår kommune. Så den ekstra tiden må legges til her likt som for Trondheim. Det er også uunngåelig at noen elever i Indre Fosen eller landet ellers har uønsket lang reisevei. Men det er ikke det som er poenget.

Det jeg utfordret Rostad på er: undersøke om det er gjort nedleggelse av ungdomsskoletrinn med tilsvarende elevtall og slike avstander andre steder i landet. Dette for å få erfaringer. Altså eksempler med tilsvarende elevtall som for Mælan og tilsvarende avstand mellom skolene. Mælan skole har varierende størrelse på klassetrinn. I år var det svært lavt elevtall som startet i første trinn. På grunn av denne variasjonen har Mælan skole i flere år hatt en fådelt struktur og har god erfaring og gode resultater med det. Neste år blir det 10 seksåringer som starter i første klasse. Barnehagen i Stjørna har god vekst i barnetallet fra i fjor til i år. Nå 21 barn og vil øke noe ytterligere etter jul slik det ser ut.

Jeg forsøkte å finne tilsvarende eksempler på ungdomsskolenedleggelser i 2021, uten å finne noen sammenlignbare tilfeller. Mulig at det kan finnes, men jeg fant ikke noen tilfeller. Jeg brukte mye tid på det. Rostad kan gjerne sjekke han også.

Jeg sjekket med Statsforvalter i Trøndelag og andre fylker, ATB, Kunnskapsdepartementet og Nordlandsforskning. Ingen kunne gi svar eller mye å gå etter. Forskning på konsekvenser med slik reiseavstander er det gjort lite av. Det lille som er å finne er fra Nordlandsforskning og for det meste fra nå pensjonert forsker Karl Jan Solstad. Jeg var i kontakt med han, men heller ikke han kjente tilfeller likt det jeg utfordret deg på (markerer i kursiv). Det nærmeste jeg kom gjaldt mindre ungdomsskoler og med mindre avstander mellom skolene. Mest relevant var en forskningsrapport fra Vågan kommune i 2016. I tilfellet fra Vågan ble det besluttet i KS at skolestruktur skulle videreføres på grunn av reisebelastningen elevene ville bli påført ved nedleggelse.

Skyss og innlosjering for elever på grunnskolen reguleres av opplæringsloven og reisetiden skal være forsvarlig. Barn skal så langt som mulig gis tilstrekkelig fritidtid hjemme. Reisetid beregnes slik at det er den totale tida som eleven bruker fra eleven går/reiser hjemmefra og til opplæringa starter, og fra opplæring er slutt og til eleven er hjemme om ettermiddagen. Det er den samla reisetiden. Nytt lovverk gir ikke tidsangivelser, så det skal gjøres en individuell vurdering av hvorvidt reisetiden er forsvarlig for den enkelte elev. Den konkrete reiseveien og den enkelte eleven skal være med i vurderingen - reisetiden, inkludert gangtid og ventetid - trygghet på reisen og i ev. ventetid.

31 minutter mellom Åsly og Mælan kan bli heftig å klare selv med personbil uten stans om fartsgrenser skal overholdes.

Det som er gjeldende for tidsbruk er Atb bussrute med direkte rute: Mælan – Rissa skysstasjon: 48 minutter, Råkvåg - Rissa skysstasjon 55 minutter og fra Råkstad må det plusses på noen ekstra minutter. Om bussen går via Skaugdalen og 60 soner der også utgjør det ikke voldsomt mye fratrekk på tiden. Som tillegg kommer stikkveier. For noen kanskje bussbytter også. Som nevnt skal den samla reisetiden brukes i vurderingen, tiden fra hjemmet til det ringer inn, og tiden fra skoleslutt og samme reiserute tilbake helt hjem.

Med åpent sinn brukte jeg mye tid i 2021 på å finne eksempler for å finne erfaringer fra, men som nevnt fant jeg ingen sammenlignbare på ungdomsskoletrinn.

Med hensyn til Rostad sin påstand om at jeg har kun omsorg for bygdepolitikk, vil jeg ikke si meg enig.

Kommunelista med 70% listekandidater fra Rissa og alle 5 på topp med bostedsadresse Rissa, kan jo også fort fremstå som en bygdeliste.

Karl Idar Frengen

Listekandidat for Indre Fosen Høyre