De fleste kommuner strever nå med å sy sammen sitt budsjett for 2023. Felles for de fleste er at dyna er for lita, til å holde varmen.

Mange kommuner løser problemet med å pålegge eiendomsskatt til folk og næring, selv om innbyggerne også er belastet med renteøkning, øknining i kommunale avgifter, høyere matpriser, høye strømpriser, høye drivstoffpriser osv...

Kanskje vi kan tenke nytt?

1. Enhetene ( Helse, oppvekst, eiendom og andre) bør tildeles en sum i budsjettet hvert år, som de får beskjed om å greie seg med.

2. Jeg foreslår at alle enhetens utgifter ( kanskje minus lønn), tildeles etaten. Greier de å drive billigere enn budsjettert, får de beholde dette beløpet i enheten! Dette hjelper på budsjettdisiplinen.

3. Slik det er nå, budsjetteres det i enhetene etter beregnet behov i 2023. Jeg mener at det bør budsjetteres med dagens behov ( + prisstigning? ).

Får enheten behov som er ukjent ved tildelingen, søkes dette dekket i en begrunnet søknad til kommunestyret. Bortfaller dette merbehovet, stoppes denne utbetalingen.

Eksempel her er ekstra utgifter til barnevern/hjelpeundervisning i skolene/ flere innbyggere med ekstra behov ... Og de ekstra utbetalingene tilbakekalles, selv om det kan være midt i budsjettåret, dersom behovet bortfaller.

Disse ideene er gratis, og kanskje litt dristige.

Harald Fagervold, Indre Fosen Pensjonistparti