Hadde egentlig tenkt å drøye kommentarene mine til etter at kommunestyret i Bjugn er ferdige med møtet sitt førstkommende tirsdag 17/12, men nå føler jeg at tiden er inne for å ta bladet fra munnen like fullt, siden det er mye feilaktig og direkte misvisende informasjon ute blant våre innbyggere.

Sammenslåingsprosessen mellom Bjugn og Ørland kommuner har fått mye oppmerksomhet i det siste, med en soleklar skjevfordeling av budskapene i favør av Ørlandet. Dette medfører at man nå står i fare for å ta et standpunkt basert på om ikke feilaktig så i det minste skjevfordelt og misvisende faktagrunnlag.

Mange har etter hvert fått det for seg at Bjugn-ordfører Arnfinn Astad nå må ha mistet siste rest av klinkekuler i hodet, siden han nå plutselig er så sterkt imot en sammenslåing av kommunene. Dermed er det på tide med litt oppklaringer.

Styringsgruppas innstilling er klart forfordelende til Ørland kommune. Dette er årsaken til at Bjugns representanter i nevnte styringsgruppe ikke ønsket å gå god for konklusjonen, mens flertallet - med representanter fra fylket og Ørland - fremsatte en konklusjon om slå sammen Bjugn og Ørland, med kommunesenter lagt til Brekstad og nytt kommunenavn lydende Austrått.

Kommunenavnet skal jeg ikke gå nærmere innpå, andre har bedre og sterkere meninger enn meg om akkurat dét, annet enn å si at det virker noe historie- og kunnskapsløst å foreslå noe slikt i fullt alvor.

Et eksternt konsulentselskap, Telemarksforskning, har utarbeidet en konsekvensutredning av sort, som kun konsentrerer seg om de store trekk over noe lengre tid, landets nye kampflybase, administrative utredninger og lignende, og har styrt unna de mikroøkonomiske og samfunnsmessige konsekvenser på kort sikt for kommunene slik vi kjenner dem i dag.

Det foreligger altså ingen konsekvensutredning som i klar tekst tar for seg hvordan styringsgruppas forslag - skulle det få gjennomslag for sammenslåing med Brekstad som kommunens hovedsete - vil innvirke på Bjugn kommune.

Man kan i første rekke anta at følgende scenarier vil finne sted:

- Det er visjoner, ambisjoner og etter hvert igangsatt prosjekter og tiltak for å gjøre Brekstad til by (ikke bare på papiret som pr dags dato, men med større konsentrasjon av infrastruktur). Dette vil resultere i at det blir ønskelig å flytte all kommunal drift av tjenester til byen. Vi snakker her om helse, eldreomsorg, kommunal administrasjon, velferd, fritid, skole, kultur og alt annet som kjennetegner en moderne by.

- Det er foreslått av styringsgruppa å beholde bl.a. kultur, ishall og videregående skole i Botngård. Dette er i den store sammenhengen som almisser til utkanten å regne.

Det er ingenting som tilsier at ikke disse blir salderingsposter som med et pennestrøk overføres til byen i den nye storkommunen.

- Visjonen om Brekstad som et pulserende bysentrum avhenger av at alt som forventes av en by er å finne innenfor en kort radius fra det administrative hovedsete. Argumenter som at man sjelden eller aldri har behov for å besøke rådhus o.l. er i beste fall korttenkt,  det er en kjensgjerning i historisk perspektiv med henblikk på kommuner det er naturlig for oss å sammenligne oss med at det administrative sentrum svært ofte tiltrekker seg øvrig infrastruktur i umiddelbar nærhet.

- Ørland kommune har nylig åpnet et - isolert sett - flott kulturhus med de forskjelligste funksjoner såvel innenfor administrasjon som kultur. Det er ingen som helst grunn til å anta at dette vil bli tilsidesatt til fordel for kulturhuset i Bjugn. Dermed fremstår det som soleklart at kultursalen i Bjugn er den som med et pennestrøk legges ned til fordel for tilsvarende i bysentrum.

- Skolene i Botngård vil innen kort tid bli nedlagt til fordel for den ønskede samling av alle skoletjenester i umiddelbar nærhet til bysentrum. Dermed mister Botngård (enn så lenge i Bjugn kommune) enda et basistjenestetilbud til fordel for byen Brekstad.

- Når helsetjenestene i sin helhet flyttes til Brekstad legges legekontor, bedriftshelsetjenste, hjemmehjelp og øvrige kommunale helsetjenester i Bjugn ned innenfor et naturlig tidsperspektiv på kanskje to-tre år, tiden det tar å forberede infrastrukturen i byen til de nye etableringer.

- Grender i Bjugn kommune vil i raskere grad enn pr idag legges ned, all den tid det vil være til hinder for f.eks. skolegang, legetilgang, banktjenester, apotektjenester og lignende å være bosatt eksempelvis i Lysøysund, Elveng og andre steder som i dag lever i beste velgående med relativt kort avstand til infrastruktur og tjenester.

- Skredet av nedlagte arbeidsplasser i og rundt Botngård vil være katastrofalt for Bjugn, men selvfølgelig til berikelse for Ørland kommune og Brekstad by som dermed får nyte godt av tilgangen på kvalifisert personell i alle samfunnsledd.

- Skremmebildet av Bjugn som et noe enkelt sagt hytte- og skiområde for Brekstad og den nye storkommunens innbyggere har dessverre et realistisk gufs over seg.

Når nå Arnfinn Astad kjemper for at man ikke skal ønske en folkeavstemming velkommen så er det basert på at han nå innser konsekvensene den manglende konsekvensutredningen ville påpekt. Nå skal det også innskytes at det er mye takket være Arnfinn Astad at hele diskusjonen om sammenslåing ble bragt opp på det politiske bord igjen i det hele tatt, men jeg regner med at det skyldes iver etter å høste frukter av hans utrettelige arbeid for etableringen av Norges nye nasjonale kampflybase på Fosen - hans innsats i den sammenheng er sterkt undervurdert og ikke på langt nær prissatt nok.

Slik situasjonen fortoner seg nå så er "folk flest" i Bjugn kommune for en sammenslåing. Men innser de virkelig hva de går til valg for? Er det virkelig slik at det ikke spiller noen som helst rolle hvor storkommunens administrative sentrum - med påfølgende etablering og utvidelse av infrastruktur - befinner seg? At det er helt OK at dette legges til Brekstad, hvis uttalte intensjoner er å bli det naturlige samlingspunktet for alle tjenester i kommunen?

Er det virkelig slik at tap av arbeidsplasser, kultur- og helsetilbud ikke spiller noen rolle, all den tid man da vil finne det samme tilbudet bare 2-3 mil lengre unna?

Dette scenarioet - kall det gjerne et skrekkscenario - er slett ikke urealistisk. Hvorfor skulle Brekstad, hvor makten blir samlet om sammenslåingen på styringsgruppas premisser finner sted, akseptere å måtte administrere to separate sett kulturtilbud, helsetilbud, skole- og fritidstilbud, så lenge de med et enkelt pennestrøk kan få alt overført til den umiddelbare nærhet av byens sentrum?

Å gå til valg på et forslag som klart og uten forbehold forfordeler Ørland kommune på bekostning av Bjugn kan umulig være i Bjugns innbyggeres interesse. Men så lenge det ikke foreligger noen konkret informasjon om hva det vil si å stemme ja til styringsgruppas forslag, hvilke konsekvenser det får for Bjugn på kort sikt og til syvende og sist hvor kontraproduktivt det vil være for et Bjugn som med små men bærekraftige skritt er på god vei til å bli en arena for trivsel, boglede og etableringslyst.

Jeg drister meg til følgende påstand. Ørland kommune trenger oss mye mer enn Bjugn kommune trenger dem.

Så nå er det på tide at gode krefter samles for å få ut så mye informasjon som mulig til Bjugns befolkning om hva de faktisk er på vei til å utrette, om man velger noe som misvisende har lyden av gull og grønne skoger i seg.

Jeg har den største respekt for det arbeid som vår ordfører Arnfinn Astad nå er i gang med og er enig med ham om viktigheten av å få frem et mer nyansert bilde av hva vi faktisk holder på med nå. Jeg er langt fra enig med ham i alt hans politiske virke medfører, ikke hva gjelder politisk ståsted og slett ikke hva gjelder metoder for saksfremføring og gjennomføring, men her er jeg fullstendig på bølgelengde med ham. Og jeg vil bruke min stemme til å få frem et budskap om at alt ikke nødvendigvis blir så mye bedre med en uheldig kommunesammenslåing, helt i tråd med ordførerens anbefaling.

Med vennlig hilsen

Alf Eliassen,

en innbygger i Bjugn som er oppriktig stolt av og glad i kommunen sin!