Klar med heavy hyllest til Rosenborg

En kompisgjeng med opphav i Roan, er aktuell med en splitter ny Rosenborg-sang.

Kultur

De fire gutta som utgjør bandet Van Gogg, er Georg Liasjø (31) på vokal, Trond Strøm Nilssen (31) på gitar, Jørgen Ugedal (32) på bass og Steffen Eian (32) på trommer.

LES OGSÅ: Fosninger med heftig hyllest til Rosenborg - Fosna-Folket

«Ti Tusen Volt»

Den nye låta, som har tittelen «Ti Tusen Volt», er nå sluppet på Spotify. Musikkvideoen som deles på YouTube ses øverst i denne saken. Før cupfinalen for to år siden slapp gruppa låta «Ære være Rosenborg», som er sett nesten 26.000 ganger på YouTube.

Van Gogg-medlemmene innrømmer å være ihuga RBK-fans.

– For oss er Rosenborg-sanger en veldig viktig del av supporterkulturen. Sannsynligvis har Petter Wavold, Torstein Flakne, Dag Ingebrigtsen og Åge Aleksandersen produsert et kulturbibliotek som savner internasjonalt sidestykke når vi snakker om fotballsanger, mener Trond Strøm Nilssen.

Van Gogg-medlemmene innrømmer å være ihuga RBK-fans. Foran: Georg Liasjø. Bakerst fra venstre: Trond Strøm Nilssen, Jørgen Ugedal og Steffen Eian. Pressefoto. 

 

«Fotball og musikk, det e artig, det»

Selv om de mener de ikke helt greier å matche deres beste sanger, ønsker de å være med på å utvide og forvalte denne delen av supporterkulturen videre.

– Om det er noen vi håper skal sette pris på vårt bidrag, så er det alle småtrollene i Trøndelag. Vi unner dem de samme gode opplevelsene rundt Rosenborg og Rosenborgsanger som vi fikk i oppveksten. For, som Mini sa: «Fotball og musikk, det e artig, det», sier Trond Strøm Nilssen.

– Spiselig for de fleste

«Ti Tusen Volt» er laget som en hyllest til Dag Ingebrigtsen og Torstein Flaknes  «På vei til Ullevål», med dårlig skjulte referanser både i intro og med hensyn til «sound».

– Den er nok litt hardere enn den forrige sangen vår, «Ære være Rosenborg», men vi håper at det likevel er såpass «mainstream» at den kan være spiselig for de fleste. Vi erkjenner at sangen neppe kommer innunder kategorien «trøndersk høykultur», og låtskrivingsprosessen vitner nok også litt om det, der vi startet lovlig sent med å skrible noen linjer i oktober, legge til et gammelt riff vi hadde liggende, for så å forsøke å finne et refreng som passet til allsang, sier Trond Strøm Nilssen.