– Hver gang sier jeg til meg selv at jeg aldri skal gjøre noe slikt igjen. Det er hardt arbeid. Men så går det en liten stund, og så får jeg lyst igjen, smiler Mia Mandal Leth-Olsen (25).

Hun er blant hovedrolleinnehaverne i den lokale musikalen «Sild, synd og sang» i Bjugn, som er premiereklar i november. For øvrig er hun også barnebarn til manusforfatter Sturla Leth-Olsen, som har skrevet stykket som skildrer det yrende folkelivet i Bjugn i år 1637.

Fanatisme og overtro

Musikalen forteller om det eventyrlige sildefisket, religiøs fanatisme, overtro, maktmisbruk og kjærlighet.

Oppsetninga fikk glitrende kritikker fra både publikum, undertegnede avis og Adresseavisen etter premieren i 2016.

«Ryktene ville ha det til at de har øvd flittig, spilt iherdig, pugget godt, snekret og hamret intenst og klippet og sydd utrettelig for å komme i mål. En må i høgeste grad si at de har passert målstreken med stil og verdighet i behold. Dette er slikt som gjør oss stolte av og glade i sambygdingene, kulturen og historien vi alle er en del av», skrev Fosna-Folkets anmelder.

Lar seg ikke pille på nesa

Tilbakemeldinger som dette kommer ikke av seg selv, og Mia Mandal Leth-Olsen legger ikke skjul på at det er mye tid og arbeid som må legges ned. Men så er det jo utrolig artig, sier skuespillertalentet.

– Jeg spiller Barbro Olsdatter, en rolle jeg hadde også for to år siden. Det er en ung og selvstendig dame som ikke lar seg pille på nesa. Hun har respekt for både seg selv og andre, forteller Mia om karakteren sin.

Barbro Olsdatter jobber i skjenkestua sammen med sin mor, som var et samlingspunkt for fiskerne når de hadde levert dagens fangst. Hun forelsker seg i Amund, men kjærligheten mellom dem byr på forviklinger og komplikasjoner. Amund spilles av Andreas Tronga.

Tidsriktig antrukket: Stian Berg Ring (t.v.), Tuva Lenore Schanke-Rønning, Sofie Kirkbak Strand, Brage Døsvik Hansen og Mia Mandal Leth-Olsen gleder seg til å innta scenen i Bjugn i november. Her sammen med manusforfatter Sturla Leth-Olsen Foto: Ina Marie Haugen

Temperament

Stian Berg Ring (28) fra Nes er en nykommer blant hovedrolleinnehaverne i årets oppsetning. Han kapret rollen som kapellan Isak Sjursen, en rigid og temperamentsfull type.

– Isak Sjursen er nytilsatt i jobben som kapellan i Ørland sokn, og på grunn av alle tilflytterne til Bjugn hadde han en enorm jobb foran seg. Det var jo slik den gangen at dersom sildefisket gikk dårlig, så var det fordi fiskerne ikke var gudfryktige nok. Samtidig sliter kapellanen med å finne balansen mellom gudstroa og å tjene penger på gudstroa, forklarer Vidar Schanke, som er produsent.

100 aktører i sving

Stian medgir at «Sild, synd og sang» trolig er den største oppsetninga han har vært med – men han er ikke nervøs av den grunn.

– Jeg ser fram til det, sier 28-åringen.

Mia har gjort en rekke oppsetninger av ulik størrelse tidligere, og sier hun både gleder seg og gruer seg premieren i november. Heldigvis sitter deler av teksten i hodet fremdeles. Og Mia og Stian skal slett ikke bære hele forestillinga alene. Totalt er det 100 aktører i sving for å lage «Sild, synd og sang», de aller fleste av dem på dugnad.

Store ambisjoner

– Det er både bjugninger, ørlendinger og åfjordinger som er med i oppsetninga, forteller Vidar Schanke.

– Hva kan forklare suksessen dere hadde i 2016?

– Et meget godt manus av Sturla Leth-Olsen og meget god musikk av Vidar Hoff. Det er også en fin tidskoloritt, sier Schanke og legger til at også regissør Elin Hassel Iversen skal ha sin del av takken.

Schanke legger ikke skjul på at ambisjonsnivået er minst like høyt denne gangen.

– Vi hadde første leseprøve 1. juni, så det er mye som skal skje før november. Vi har lagt opp til en tett øvingsplan, sier han.

Noen endringer

Det er kun gjort små grep i manus og musikk i stykket siden sist, forsikrer Sturla Leth-Olsen. «If it ain’t broke, don’t fix it», er det noe som heter.

– Vi har brukt videoen fra forestillinga fra 2016 til å se på hvilke grep som bør gjøres. Det er jo sjeldent slik at alt sitter perfekt på den første forestillinga, sier Leth-Olsen.

I år som forrige gang er både musikken, manus, kostymer og rekvisitter kortreist og sjøllagd.

Så gjenstår det å se om publikum og kritikere blir like bergtatt når sceneteppet går opp i november.