Tidligere i november ble 12 såkalte reiselivspionerer hedret for sin innsats for opplevelsesbasert turisme i Norge under Norsk Opplevelseskonferanse i Lofoten. Blant dem var gründerne bak Stokkøya i Åfjord.

Høster priser

Det er slett ikke første gang at Stokkøya, som huser både bryggeri, kultur, arkitektur og lokalmat, får oppmerksomhet også utenfor Fosens grenser.

Nylig vant Stokkøya Sjøsenter Norges Vels Gründerpris for 2016. De er i tillegg nominerte til å bli årets trønder, en kåring i regi av Adresseavisen og NRK Trøndelag.

Under Norsk Opplevelseskonferanse i Lofoten samles både bedrifter, markedsførere, forskere, studenter og attraksjoner til kunnskapsdeling og nettverksbygging. Konferansen hedret 12 aktører som på hver sin måte har inspirert andre og være foregangsfigurer innen det opplevelsesbaserte reiselivet.

Nasjonal merkevare

Åfjordingene var i godt selskap med tungvektere som Hurtigruta, Dyreparken i Kristiansand og Basecamp Spitsbergen.

I juryens begrunnelse, som er gjengitt i bransjemagasinet Horeca, heter det følgende om Stokkøya:

«Er blitt et begrep for satsning på turisme utenfor allfarvei i norsk turisme. Det startet med en strandbar på ei sandstrand ytterst på Fosen der det nå selges 5 tonn blåskjell i året. Stokkøya har utviklet seg til å bli til et komplett reiselivsanlegg med overnatting som både spiller på lokal mat, natur, moderne arkitektur, og arrangementer innen musikk og kultur. Gründerne bak satsningen har skapt en nasjonal merkevare ute i havgapet som nå videre føres i et innovativt arbeid med å skape tilflytting til stedet med satsningen Bygda 2.0»