Det er Johannes T. Husby i Sørfjorden som har bidratt med de to bildene av DS Yrjar. Hvor de konkret er tatt klarer kanskje noen av leserne å dra kjensel på?

1925

DS Yrjar II ble levert av Trondhjems mek. Verksted i 1925 til Fosen Aktie-Dampskibsselskab som byggenummer 188. Båten, som var på 370 bruttotonn, hadde plass til 354 passasjerer. Prisen i 1925 var på 350.000 norske blanke kroner.

Båten ble raskt satt i rute med de andre Fosen-båtene, det vil si i Ytre Trondheimsfjord i tillegg til øyrekka utenfor.

Sank

Mange historier med både positive og negative fortegn knyttes til dette skipet. Wikipedia nevner 26. januar 1948 som en av de dramatiske dagene. Da lå DS Skjerstad ved kai på Trondhjems Mekaniske Værksted etter å ha fått installert oljefyring i kjelene, mens DS Yrjar la til på utsiden. På grunn av lav vannstand begynte med ett DS Yrjar å krenge innover. Begge skipene sank, og DS Skjerstad ble liggende med babord side på bunnen med litt av overbygningen og skroget over vann. Begge skipene ble hevet og reparert. DS Skjerstad ble levert tilbake til rederiet i juli 1948.

Lekter

«Yrjar II» ble rigget ned for opphugging i 1963. Skroget ble imidlertid til ut på 1990-tallet brukt som lekter i Stavanger-området. Det ble satt i gang en innsamlingsaksjon på begynnelsen av 1990-årene som hadde som formål å kjøpe skroget og bygge opp båten igjen slik den en gang hadde vært. Dette rant ut i sanden. I desember 1995 ble skroget hugget opp.

Bidrag til "Gammeldagen" sender du på mail til: terje.dybvik@fosna-folket.no Post: Fosna-Folket, 7129 Brekstad