Martin Thu Tesli er kadett ved Luftkrigsskolen og flyger. Han er initiativtaker og regissør bak markeringen av det som for Norges vedkommende var forspillet til en fem år lang okkupasjon. Markeringen gikk over to dager og tirsdagen var viet til Værnes og det som skjedde der i høstdagene 1939 og de dramatiske ukene våren 1940 da tyskerne okkuperte landet. Det som skjedde fra 9. april og dagene fremover er godt dokumentert i norske historiebøker. Med unntak av Altmarkaffæren er imidlertid tiden før dårlig kjent.

Luftforsvarshistorie

I Ørland Kultursenter var Fosen Krigshistoriske samlinger på plass utenfor kinosalen med en utstilling av objekter fra tidsrommet fra tiden like før krigen samt en del gjenstander og bilder velvillig utlånt av Magnar Sivertsvik ved Hysnes Militærhistoriske Museum. Opptakten til feltdelen av arrangementet på Storfosna fant sted inne i kinosalen. Forsvarsmuseet og Forsvarets Forum har også bidratt, blant annet med utlån.

Ordfører Hallgeir Grøntvedt kunne fortelle at selv om han har bodd hele sitt på naboøya Kråkvåg, var det for ham inntil nylig helt ukjent at det på Storfosna skulle ha befunnet seg en flyplass.

Feltflyplassen

Tesli har truffet Wilhelm Mohr ved flere anledninger, og det var ved ett av disse det kom for en dag at flygerveteranen hadde tjenestegjort fra en feltflyplass ute på Ørlandet. Flygeren fra Garten sto mellom flymaskiner på Bodø og hørte Mohr på sitt bergenske riksmål fortelle sin historie om da han var med på nøytralitetsvakten. Da «Tintin» fikk høre hvor veteranen hadde fløyet fra, gikk interessen over fra å være glødende til brennende. I området til Storfosna Gods hadde Hærens Flyvevesen og Marinens Flyvevesen opprettet en feltflyplass for å spare flygetid fra sine respektive baser på Værnes og Jonsvatnet og ut til kysten.

Forhistorien

Norge som selvstendig nasjon var bare spedbarnet da stormaktene fløy i tottene på hverandre i 1914. Vi mistet 2000 sjøfolk, men lyktes likevel å holde oss utenfor. Utenrikspolitikken var basert på at vi skulle være nøytrale. Blant politikerne var det stor tro på varig fred etter avslutningen av Første Verdenskrig. Andre Verdenskrig ble innledet ved at tyskerne noen minutter før midnatt 2. september bombet (med et kanontårn maken til det som står på Austrått) et polsk ammunisjonslager i havnebyen Gdynia. Dagen etter var Frankrike og Storbritannia formelt i krig med Tyskland. Forsvaret i Norge mobiliserte for å verne nøytraliteten vår og forløperne for Luftforsvaret ble satt til å overvåke farvannene langs kysten. Unge Wilhelm Mohr trådte for første gang inn i historien som pilot i Hærens Flyvevesen. Han hadde vært flyger siden 1936.

Mohrs erindringer

-Enhver flyger med respekt for seg selv søkte seg inn i Hærens Flyvevesen i Trøndelag, forteller Mohr til det lydhøre publikum i kinosalen på Brekstad. Sjef for flyvingen den gang het Georg Bull, en praktfyr ifølge Mohr. Han beretter at det var et spesielt politisk klima i Norge den gangen. Arbeiderpartiet hadde sittet ved makten siden 1935, og det har vært populært i forsvarskretser å omtale deres «brukne geværs politikk» som hovedgrunnen til Forsvarets dårlige forfatning i 1940.

-Jeg er ikke av dem som dømmer Arbeiderpartiet alene. Vi fikk de politikerne vi ville ha, sier Mohr og påpeker at både Movinckel og Hundseid hadde vært med på å legge til rette for nedbyggingen før den tid. I mellomkrigsårene satte politikerne stor lit til Folkeforbundets evne til å demme opp for krigshandlinger. Flygerne levde med gamle fly.

-Det var robuste og gode saker, bygget på lisens i Norge, erindrer Mohr. De som bemannet dem var en sammenspleiset gjeng med god vilje og de var klare til å trå til da de ble kallet.

Om Hambro

Stortingspresident Hambros resolutte og forbilledlige opptreden overfor den tyske okkupasjonsmakten er velkjent, men Mohr forteller en ukjent historie som viser at den viljesterke høyremannen i høy grad var et menneske av kjøtt og blod. Presidenten var sliten etter lange forhandlinger i Stortinget 8. april. Han var slettes ikke særlig lysten på å komme seg ut av sengeklærne påfølgende dag for å begynne sin historiske innsats. Kona Dudu var imidlertid ikke til å rikke, og hun fikk ham på bena.

Mytene vil ha det til at det skulle være et anstrengt forhold mellom de to flyvåpnene, men Mohr mer eller mindre avkrefter det. Han forteller at Marinens fly med pongtonger og Hærens med hjul fløy side om side innover fjorden for å komme hjem til sine respektive baser. Ved Byneset skiltes de og drog hver til sitt.

-Vi hadde et veldig godt samarbeid den tiden, forteller flyveteranen.

Forsvarsministeren

Flyet Mohr hadde var en Fokker med plass til to mann. Flygeren satt foran og en speider og navigatør bak. Håkon Kyllingmark het en av disse speiderne, og han ble senere forsvarsminister i den kortlivede Lyng-regjeringen i 1963. Kommunikasjonen mellom Mohr og speideren fungerte fortreffelig, beretter Mohr med et glimt i øyet. Når den røslige speideren lente seg fremover for å pirke Mohr i ryggen, kjente mannen ved spakene bevegelsen før fingeren fant ryggtavlen til han som fløy. Piloten måtte trimme flyet og gi gass. Flyene var primitive sett med moderne øyne, men Mohr kan ikke huske at motorene fusket mens de var på sine tokt langs kysten. Da som nå mener Mohr at flygerne hadde sine dyktige og pliktoppfyllende mekanikere å takke for dette. Den gamle offiseren er i det hele tatt ikke en mann som ynder å fremheve sin egen person, men legger isteden vekt på fellesskapets kollektive innsats.

En merkedag

Mannen bak arrangementet til Luftforsvaret hadde travle dager under generalløytnantens besøk, men sier han har inntrykk av at det meste gikk på skinner. I tillegg til å være koordinator var også Martin Thu Tesli følgeoffiser for Mohr. Han har gjengitt flere detaljer om oppholdet som burde være av stor lokalhistorisk interesse. De hadde blant annet et greit forhold til godseier Fredrik Prytz, selv om denne etter okkupasjonen ble finansminister i Quislingregjeringen. Godseieren lot blant annet offiserene benytte et av uthusene til overnatting. Hedersgjesten fikk sett seg om på Storfosna og han fikk en runde i lufta med Tigermoth. Spesielt glad er Tesli for at så mange mennesker hadde tid til å stille opp på en virkedag midt i arbeidstiden. Han er også fornøyd med at et lite, men viktig, kapittel i Luftforsvarets historie og i lokalhistorien med dette er avdekket.