Knut Hansen var bare to år gammel da et drama utspilte seg i skipsleia mellom Linesøya og Stokkøya en høstkveld for nøyaktig 66 år siden i dag.

- Jeg husker skrikene, masse bråk og stort oppstyr. At tragedien ble samtaleemne i lang tid bidro nok til at den ikke har gått i glemmeboka, forteller den utflyttede linesøyingen.

I kveldingen den 8. september 1943 er MS Rauenthaler på stø kurs inn gjennom Lina, farleden mellom de to øyene. Det 115 meter lange lasteskipet på 3710 brutto registertonn ble egentlig bygd for et nederlandsk rederi. Allerede før stabelavløping ble det rekvirert av tyskerne. Offisielt er det lastet med kis på denne reisen. Det er en klar kveld med godt vær og god sikt. Rauenthaler passerer området som i dag er trasè for en mye omtalt fastlandsforbindelse, og går greit klar av Guttelviktaren på babord side.

Fatalt

For utgående gjennom Lina kommer en annen båt. Dampskipet Signal som også seiler under tysk flagg er atskillig mindre enn Rauenthaler. Klokka nærmer seg 1900 i det katastrofen inntreffer.

Nordøst for skjæret Maltsekken renner Signal inn i Rauenthaler. Sammenstøtet er så kraftig og skadene så store at det store skipet snart er i ferd med å gå ned. Signal holder seg flytende. På land hører folk støy og skrik fra dramaet som utspiller seg der ute i kveldsmørket. Det viser seg raskt at Rauenthaler ikke har bare kislast.

Mange døde

- Det var et stort antall soldater om bord. Det var også hester med i troppeforflytningen. Skipet hadde ikke har redningsutstyr for så mange mennesker. Jeg vet ikke hvor mange, men det var trolig ikke få som fikk en våt grav der ute. Okkupasjonsmakten la lokk på saken, men jeg har hørt at den fikk et etterspill. Det ble snakket om sabotasje, og at noen skal ha blitt arrestert i etterkant av ulykken. De overlevende kom seg i land på Linesøya og Stokkøya. Noen av de døde ble også tatt i land, forteller Knut Hansen.

Lokalisert

Det har ikke vært gjort forsøk på å undersøke vraket.

En gang i 1950-åra skal en reketråler ha fått opp klesplagg med levninger av mennesker i området der Rauenthaler sank.

- Jeg har kontakt med Robert Staven i Åfjord Froskemannsklubb. Dykkerne er ikke sikre, men de tror de kan ha lokalisert Rauenthaler i nærheten av Stabbfluan. Vraket det er snakk om ligger på 160 meters dybde, og er dermed utilgjengelig for dykkere med lett utstyr. Håpet for dem og for meg er at forlisstedet en gang kan undersøkes med undervannskamera eller miniubåt, sier Knut Hansen.

MS Rauenthaler

  • Bygd i Nederland for rederiet N.V Stoomvart-Maatschappij Oostzee.

  • 3.710 brt. 115 meter lang, dieselmotor sju sylindre, 1.700 hk.

  • Kjølen strukket i 1939.

  • Rekvirert av tyskerne i 1940. Sjøsatt julaften samme år. Overlevert 1942.

  • Hjemmehavn i Bremen.

  • Totalforlis med tap av mange menneskeliv i kollisjon med DS Signal i leia mellom Stokkøya og Linesøya 8. september 1943.

Bidrag til "Gammeldagen" sender du på mail til: terje.dybvik@fosna-folket.no Post: Fosna-Folket, 7129 Brekstad

MS RAUENTHALER gikk ned og mange liv gikk tapt i kollisjonen nordøst for Maltsekken.
MINNES: Knut Hansen var to år da MS Rauenthaler og DS Signal kolliderte.
I DAG er det 66 år siden skipskatastrofen mellom Linesøya og Stokkøya fant sted.