Det er Johan Aars i Leksvik som starter sin tekst på denne måten. Han fortsetter:

Det er de to Fosen Trafikklag-ferjene MF Lagatun (II) og MF Ladejarl (I) som jeg tok disse bildene av da de lå ved fergeleiet på Skansen trolig i mars/april i 1971.

Nummer tre

MF Lagatun ble levert fra Storvik Mek. Verksted A/S som byggenummer 20 i mai 1964. Den var på 243 bruttotonn, og var sertifisert for 25 personbiler og 300 passasjerer. Den var ferje nummer tre i sambandet Trondheim – Vanvikan og ble gående der til det nye ferjesambandet Flakk – Rørvik ble åpnet i 1978. I 1980 ble den satt inn i trafikk mellom Storoddan - Sunde-Sandstad. Fire år senere ble den satt inn som vikarferje på Hitra - Frøya-sambandet etter at MF Kong Øystein kantra i fergeleiet på Kjerringvåg. Senere i 1984 ble ferja overført til sambandet Brekstad – Valset.

SE OGSÅ: Rutebåtene som gikk

Reserve

Under en større ombygging av ferja ved Kvernhusvik Verft på Hitra i 1986 ble salongen i overbygget fjernet på grunn av stabilitetskrav. Mellom 1986 og 2001 var den for det meste reserveferje på noen av Fosen Trafikklags ruter, men var og utleid til andre selskaper. Blant dem var Innherredsselskapet som brukte den på strekningen Kjerringvik – Vangshylla. Etter det ble den lagt i opplag for salg, og ble omsider solgt. Ferja eksisterer fortsatt, men har fått navnet ”Lagabru”.

Den senere så kjente havnefogden på Levanger, Erling Wold, var den første kapteinen på MF Lagatun. Ferja ble oppkalt etter et av de gamle passasjerskipene til Frosta Dampskibsselskap, DS Lagatun, før Frosta-selskapet ble fusjonert med Fosen DS og ble til Fosen Trafikklag A/S i 1958.

27 personbiler

Det var Storvik Mek. Verksted A/S som også bygde søsterskipet til MF Lagatun, MF Ladejarl. Ferja som ble levert selskapet i juli 1966 var på 377 bruttotonn og sertifisert for 27 personbiler og 296 passasjerer. Denne ferje gikk også i sambandet Trondheim – Vanvikan til Flakk/Rørvik-sambandet ble åpnet, da den ble overflødig. I 1979 ble MF Ladejarl solgt til Troms Fylkes D/S og omdøpt til MF Salangen. Der gikk den fram til 1987 da den ble solgt til Søderholm Skip A/S Skien og året etter omdøpt til Anitras Dans. Året etter det igjen ble den solgt til A/S Tenaas, Tønsberg og fikk nok et nytt navn, ”Cehili”. Under det navnet ble den i 1990 solgt til Tore Arne Thorsen, London som i 1995 solgte den videre til det tyske rederiet H. U. Schwarfau. Mellom 1998 og 2007 vet vi ikke noe om ferja, men sist på fjoråret lå den som sterkt utbrent vrak i Hamburg. Om den blir gjenoppbygd er vel heller tvilsomt.

Kristian Olsen førte ”Ladejarl” en del år, og det tror jeg Jon Røiseth også gjorde.

Hovedkilde: ”Fosen Trafikklag ASA – Selskapet og dets fartøyer” av Finn R. Hansen.

Bidrag til "Gammeldagen" sender du på mail til: terje.dybvik@fosna-folket.no

MF Lagatun.
MF Ladejarl.