Astrid Dahlsveen hyller livet

Mennesker i konsentrert bevegelse og verdig storhet er hoveduttrykket i hennes skulpturer. Nå vises den største utstillingen av hennes kunst på mange år.

Oter av Astrid Dahlsveen 

Astrid Dahlsveen 

Pieta av Astrid Dahlsveen 

Seiern av Astrid Dahlsveen 

Far og Barn av Astrid Dahlsveen 

New Articles

Astrid Dahlsveens skulpturer inneholder oftest mennesker. De er skildret midt i bevegelsene og er preget av en konsentrert oppmerksomhet om sin oppgave, og av en verdig ro og respekt for det de gjør. Videre preges de av en alvorlig hengivelse til livet i seg og rundt seg. Et alvor som slett ikke er noe motsetning til dans, lek og jubel.

Eks-ørlending Daniel Johansen, som er nyutdannet kunsthistoriker, hadde et kort kåseri under åpningen av utstillingen i Trondhjems kunstforening. Han plasserte kunstneren inn i en tradisjon av «forenklet naturalisme», som arbeider innenfor et klassisk skulpturelt formspråk, hvor detaljer er utelatt for å holde fokus på intensjonen og uttrykket i figuren. Han mente at hun kanskje var den siste representant for «etterkrigstidens naturalistiske skole». Astrid selv sa at det ikke hadde vært noe mål for henne å bli rik eller berømt, men at hun var stolt og glad over det hun hadde vært med på, og ikke minst for at hun hadde fått anledning til å lage noen store arbeider. Hun fortalte at det er 60 år siden hun debuterte med en hode-skulptur i kunstforeningen, og at hun og læreren Oscar Lynum kom gående «med hvert vårt hode under armen» - bokstavelig talt.

Det er bevegelse og rytme i alle hennes arbeider. Menneskene danser, de strekker seg mot hverandre, eller de er i ferd med å bevege seg videre. Og selv de som står i ro, som «Adrian Posepilt», «Den gode hyrde» og de tre guttene i «Hemmelig samtale», ser ut til å vente på et tegn som skal bringe dem videre. Figurgruppene forsterker Astrids hyllest til livet. Det må være en særlig utfordring å forme flere legemer til å spille sammen; og når det lykkes, som i «Norsk folkedans» (20 cm) og «Seieren er vår!» (53 cm) blir uttrykket og budskapet enda sterkere: en feiring av fellesskapet.

Hun har et eget blikk for mannskroppen, og hennes mannsfigurer er både verdige og vakre. De største kvinnefigurene på utstillingen er to mødre med barn og en pieta, og de uttrykker en sterk og rolig omsorg. Mange av mannsfigurene har et mer ekspressivt uttrykk, de danser sammen, de jubler sammen og bærer hverandre frem, og de viser omsorg for barn og for dyr. Hennes slanke zorbadansere (både 40 og 20 cm) er kjent fra tidligere utstillinger. Selv ble jeg spesielt grepet av den lille figuren «Far & barn» (16 cm). Faren sitter med et lite barn i fanget, og omslutter det med armene. Han sitter våken og beredt, men uttrykker også omsorg, ro, trygghet og tålmodighet. Den samme årvåkne omsorgen finnes også i hyrdefiguren.

Den robuste, tillitskapende tapiren som innbyr til lek har mange sett i Austråttparken og ved Fosen næringshage på Brekstad. Hennes nyeste skulptur er en nysgjerrig oter, montert på en steinblokk. Oteren har et spørrende ansikt. Strukturen i steinen kan minne om ringer i vann, og dyrekroppen er spent, som om den når som helst kan springe.

Det er tre-fire religiøse motiv. «Pietà» (44 cm) viser det klassiske motivet av Maria med den døde Jesus. Figurene er slanke og uttrykket er dempet. Den gode hyrden, med et lam over nakken, og presten i orant-stilling med løftede hender (22 cm) inngår også i denne motivgruppen. Uttrykket / budskapet er det samme som i andre verk på utstillingen: livsalvor, livsglede og livsvilje.

De utstilte arbeidene er i flere størrelser. Størst er tapiren og «gutt med skjell». De minste er under 20 cm store. Ute i bakgården står fire store skulpturer: sel, sjøløve, gyngehest og tapir. I kafeen finnes hennes egne sepiatonede fotografier i stort format av de største arbeidene hennes: tre fra Brekstad, én i Arendal og tapiren plassert i et gatemiljø i Oslo.

På veggene i utstillingsrommet henger plakater fra Astrids tidligere utstillinger gjennom flere tiår, noe som betoner at dette har preg av å være en oppsummerende utstilling. Med 37 arbeider er dette den største utstillingen av hennes kunst på lenge, og kunstvenner nær og fjern bør benytte denne anledningen.



Fakta om hvem og hvor:

Astrid Dahlsveen, født 1929 i Trondheim

Bor på Hovde, Brekstad

Debuterte i Trondhjems kunstforening 1948

Studerte i Trondheim hos Oscar Lynum og Kristofer Leirdal

Statens Kunstakademi 49-50 med Per Palle Storm som lærer

Har laget fire statuer på Brekstad, Fløytespiller i Bergen og flere andre store statuer landet rundt



Trondhjems kunstforening

Bispegata 9, Trondheim

Åpnet 29.5., ferdig 22.6.

Fire utendørs skulpturer står til august

Tirs-søn kl 12-16

Priser fra 4000 til 450 000. Fin katalog kr 100