MS Aure

GAMMLEDAGAN: Dette er båten som i sin tid var løsningen etter en sein runde på byen.
New Articles

Se bildegalleri med de gamle rutebåtene her!



Det er Terje Lund Bakken som stakk innom med bildet av MS Aure som han har fått låne av en kjenning. Bildet er fra 1960-tallet en gang.

- Å hive seg med MS Aure var siste mulighet til å komme seg heim, da den gikk senere ut fra Trondheim enn «Fru Inger» og «Agdenes», sier Bakken.

«Aure» hadde blant annet anløp på Brekstad - den gikk i gods- og passasjerrute mellom Trondheim og Kristiansund.



Stord Verft

For å få mer «kjøtt på beina» rundt denne båten, tok vi kontakt med Kurt Haukaas på Heimdal. Han kan berette følgende om MS Aure:

MS Aure var bygd på Stord Verft i 1950 som byggenummer 9 for Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF). Lengde: 162.4 fot (49.5 meter), bredde 25.2 fot (7.68 meter) og dypgående: 11.4 fot (3.5 meter).

Det er litt uklart hvilken motor hun hadde til å begynne med, men i 1966 i forbindelse med en ombygging fikk hun en 1400 hk MAK-motor.



I Finland

MS Aure ble solgt til Sjømannsutdanningen som skoleskipet Trøndelag i 1989. Den ble solgt herfra i 1996 og fikk nytt navn: «Vikingfjord». Videre ble den solgt i 2004 og fikk nytt navn «Galtesund». Samme år fikk en atter en gang ny eier, det i Finland. Der fikk den navnet Mathilda og Pernio som hjemmehavn. Eiere der er Matildan Matkustajalaivahotelli Oy.



Lignet Fru Inger

Skuta eksisterer fortsatt og jeg husker henne godt både som godsruteskipet Aure og senere som skoleskipet Trøndelag. Hun hadde mye likhetstegn med Fosen Trafikklags «Fru Inger», som også var bygd på samme verft.

Mange unge potensielle sjømenn blant annet fra Fosen fikk sin første innføring i sjømannslivet i den tiden hun var skoleskipet Trøndelag og hadde sin base i kanalen ved Jernbanestasjon i Trondheim.