Nestleder i samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag, Torhild Aarbergsbotten, sier at dette åpner nye muligheter både for Ørland og Røros.

–Jeg vil ta opp dette spørsmålet i en interpellasjon i fylkestinget så snart som mulig, sier høyrepolitikeren fra Ørland.

Staten avgjør

Aarbergsbottens parti har arbeidet to spørsmål vedrørende flytilbudet i fylket. Det ene er å få til et bedre tilbud til næringslivet på Røros og det andre er å få Ørland inn på kortbanenettet. Ved at Air Norway tar over ruter fra Coast Air, håper Aarbergsbotten på synergieffekter som kan være gunstig for alle parter. I det siste har flyruta mellom Ørland og Gardermoen hatt godt belegg, og plassmangel på de tjueseters flyene har blitt det største problemet. Tirsdag orienterte fylkespolitikeren stortingspolitikerne fra Transport- og kommunikasjonskomiteen om rutetilbudet som hun omtaler som en av fylkets best bevarte samferdselshemmelighet.

Ifølge Ørlands ordfører, Hallgeir Grøntvedt, skal det være mulig å ta over noen av Coast Airs ruter. Air Norway leier fly og mannskap av det danske selskapet North Flying, og de skal ha ledig kapasitet . Daglig leder Snorre Hvitsand i Air Norway var i går i samtaler med danskene. Det er Stord og Røros som har mistet tilbudet etter konkursen.

Strekningene er lagt ut på anbud og nye drivere skal etter det ordføreren kjenner til ut neste år. Han har prøvd å komme i kontakt med personer i samferdselsdepartementet for å se på muligheten for å få til en foreløpig ordning.

–Dette kan bli et pluss for Air Norway, sier senterpartiordføreren.

MULIGHETER: Fly med logoen til Air Norway kan snart bli å finne på andre flyplasser enn Ålborg, Gardermoen og Ørland etter konkursen i Coast Air.