Som en oppfølging til saken om MF Hertug Skule, tar vi her med to gamle Fosen-ferger til.

Karl-Arne Drilen i Hundhamaren har mailet oss et bilde av MF Ladejarl (I) slik fartøyet så ut etter en brann tidligere i år. Det ligger, etter det siste vi kjenner til, i opplag i Hamburg.

«Anitras Dans»

Ladejarl ble bygd av Storviks Mekaniske Verksted A/S i Kristiansund i 1966, og hadde en kapasitet på 27 biler og 296 passasjerer. Fosen Trafikklag satte ferga inn i sambandet Vanvikan - Skansen i årene 1966 til 1978 og deretter et års tid på Flakk - Rørvik-sambandet. I 1979 ble MF Ladejarl solgt til Troms Fylkes D/S i Tromsø og døpt om til «Salangen». I 1987 ble ferga videre solgt Søderholmskip A/S i Skien. I 1988 ble den omdøpt til «Anitras Dans». A/S Teenas i Tønsberg var neste kjøper, hvor den fikk navnet «Cehili», som fortsatt står malt på slipssida på bildet fra tidigere i år.

Ny eier i 1991 ble Tore Arne Thoresen, London. Den ble senere ombygd i Hamburg av tyske eierinteresser. Korresponderende reder siden 1995 er H. U. Schwarfau.

MF Austråt

MF Austråt ble den bygd i 1972 av Trønderverftet A/S i Hommelvik som byggenummer 15. Kapasiteten var 40 biler og 300 passasjerer. Fosen Trafikklag satte den først i ruta Vanvikan - Skansen. Senere gikk «Austråt» i sambandene Sunde - Sandstad, Brekstad - Valset i tillegg til at den har vært brukt i sambandet Kjerringsvåg - Flatval.

Etter diverse utleie ble ferga lagt i opplag, før den i 2003 ble solgt til Marin & Haverikonsult Ab i Stockholm. Ny eier etter 2004: Ryan & Gustav Ollivierre, Kingstown, på Grenada. Her ble den omdøpt til «Bequia Express I».

MF Ladejarl i Hamburg under navnet «Cehili», og sterkt preget etter brann.
MF Ladejarl foreviget under en prøvetur den hadde ved Kristiansund.
MF Austråt som «Bequia Express I» i Karibia.
MF Austråt mens den gikk i sambandet Brekstad - Valset.