Formålet for prosjektet var å bedre veistandard og redusere reisetid inn mot Trondheim, samt bedre veistandard generelt på Fosen. Dette for å styrke næringslivet og generelt styrke Fosen. Det ble besluttet å kreve inn bompenger i forkant med bakgrunn i retningslinjer beskrevet i Stortingsproposisjon 124 S.

FV 717 Sund-Bradden var høyest prioritert i delpakke 1. Etter skjerpede krav som følge av raset i Kattmarka ble den opprinnelige plan kansellert. Deretter ble en alternativ plan for utbedring av Skaret vurdert som utfordrende i forhold til kost – nytt.

Et godt alternativ for å kunne levere vei var en fremtidsrettet løsning i delpakke 2 på strekningen fra Bradden til Rørvik. Derfor ble reguleringsplan med tunell gjennomført og prosjektet vedtatt. Politikere og innbyggere ble fortalt at det var tilstrekkelige midler til å gjennomføre prosjektet.

Det er nå betalt bompenger allerede i 5 år. En stor del av bompengene kreves inn fra pendlere og innbyggere i området Stadsbygd og Rissa. For Indre Fosen er også Stadsbygd og Rissa viktige mht bedrifter, arbeidsplasser og en stor andel innbyggere.

Hovedregel ved innkreving av bompenger er nytteprinsippet. De som betaler bompenger skal ha nytte av prosjektet. Jf. St.meld. nr. 16.

Det er svært viktig å levere best mulig og fremtidsrettet vei på strekningen Sund – Rørvik. Prioriteringer må gjøres når kostnadsoverslagene i prosjektene ikke strekker til.

Siterer fra kapitel 2 i stortingsproposisjon 124 S.

Det er framleis knytt stor uvisse til kostnadene for fleire prosjekt og tiltak. Det ligg imidlertid ein fleksibilitet i bompengepakka ved at omfanget på utbygginga kan bli vurdert undervegs. Dersom nokre prosjekt blir dyrare enn venta, vil dei lågast prioriterte prosjekta kunna bli tekne ut av pakka.

I proposisjonens punkt 3.2. (Samt i STFK vedtak punkt 7 c og NTFK vedtak punkt 1 og 7c) står dette enda mere spesifisert hvordan prioritering skal gjøres om prosjekt i pakke 1 og 2 blir dyrere.

Vedtaket i Storting og Fylke har grunnlag i likelydende vedtak fra kommunene på Fosen.

Rissa vedtok 14.10.2008 sak 52/08 Fosenvegene AS «ei’ tim’ te’ by’n». I vedtaket beskrives Ansvar og fullmakter slik: Iflg. Vedtektene står selskapet fritt til å sette i verk tiltak og bruke de virkemidler som er tilgjengelig for å fremme formålet med selskapet. Med bakgrunn i dette anser en det slik at selskapets styre har fullmakt til å fatte endelig vedtak om prioriteringer.

Har styret i Fosenvegene fulgt stortingsproposisjonen i prioritering av prosjektene?

Når stortinget gir tillatelse til forhåndsinnkreving av bompenger gir det en risiko for brudd på nytteprinsippet. Dvs at de som betaler bompenger ikke får tilsvarende med vei. Det er også risiko for svekket tillit til stortingsproposisjonen og den demokratiske prosessen i forkant.

Derfor er det viktig at Statens Vegvesen, Fosenvegene, Fylke og kommunene gjør sitt ytterste for en best mulig og fremtidsrettet vei på strekningen mellom Sund og Rørvik.

Karl Idar Frengen (H) + (H) Veigruppa