Dermed skal det mye til om ikke den rasutsatte fjordarmen får en rassikker løsning i løpet av få år.

- En stor dag for Fosen, sier daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene til Fosna-Folket.

Droppet bru

Det ble fart på sakene etter det store raset i Berfjorden i desember i fjor. Enorme steiner raste ned i veibanen ikke lenge etter at skolebussen kjørte forbi. Veien ble stengt i over én uke, og siden den gang har skoleelevene blitt skysset til skolen i båt. På nyåret i år konkluderte en arbeidsgruppe med at fylling over holmer og bru rett over Berfjorden var den beste løsningen. Fylkesutvalget vedtok i april å igangsette et skisseprosjekt med sikte på denne løsningen. I løpet av det mer grundige arbeidet, kom man frem til at det var en rekke usikkerhetsmomenter knyttet til å bygge bru rett over fjorden.

- Der bruas midtpilar må stå er det cirka 50 meter dypt. I tillegg er det 6-8 meter med løsmasser som må mudres bort. I verste fall kan det også gå undersjøiske ras i området, forklarer Sundet i Fosenvegene.

Finansieringen

Man valgte derfor å gå bort fra bru, og heller satse på to tunneler: En 880 meter lang tunnel forbi den rasutsatte strekningen på nordsiden av Berfjorden, og en 550 meter lang tunnel forbi den svært smale veien på sørsiden. Prosjektet har en anslått kostnadsramme på fra 180- til 211 millioner kroner. Selv om Fosenvegene står for planleggingen av tunnelene, finansieres ikke prosjektet via bompenger. Prosjektet er tenkt finansiert ved at fylkeskommunen tar opp lån som betales ned med fremtidige nasjonale rassikringsmidler. Dette er etter samme modell som deler av finansieringen av ny fylkesvei 723 fra Ryssdalen til Herfjord i Åfjord.

Reguleringsplan

Kartet viser omtrent hvor de to tunnelene skal gå. Den røde streken viser brua som ble droppet. Foto: Alexander Killingberg/Google maps

- Nå er et tut og kjør, sier Knut Sundet etter fylkestingets vedtak.

Hans mål er å ferdigstille prosjektet på rekordtid. Første skritt er geologiske undersøkelser som igjen blir en del av en reguleringsplan.

- Vi må først lage både reguleringsplan og byggeplan. Så følger jo dette et løp med høring, klagebehandling og så videre. Jeg tror det er klokt av meg å si at dette vil ta ett år, sier Sundet.

Anbud i 2018

Etter at prosjektet er detaljplanlagt og eventuelle klager er behandlet, skal prosjektet innom fylkesutvalget for en siste sjekk. Der har politikerne en mulighet til å stanse prosjektet dersom noe uforutsett skulle ha dukket opp.

- Så skal prosjektet ut på anbud. Planen er at det skal skje i løpet av 2018. Det er superrekord om vi klarer dette på ett år. Normalt tar det 2,5 til 3 år å lage byggeplan og reguleringsplan, sier Sundet.

- Lite veistenging

Slik så det ut etter raset i Berfjorden i desember i fjor. Foto: Alexander Killingberg

Han tror det vil ta rundt 1,5 år å bygge de to tunnelene.

- Er det grunn til å tro at det er dårlig fjell der det skal sprenges?

- Vi tror ikke det. Vi tror ikke det blir noe ekstraordinært som ikke kan løses med avbøtende tiltak. Vi har jo tatt et forbehold på kostnadene.

- Roan-ordfører Einar Eian har spekulert i om tunnelsprenging i fjellet bak den rasutsatte strekningen på nordsiden av Berfjorden kan utløse flere ras over dagens fylkesvei?

- Det er entreprenørens utfordring, men vi har ikke noe tro på at dette vil skje. Det skal egentlig ikke bli noen rystelser. Jeg har ikke hørt at fagfolkene har snakket noe om dette. Så skal vi heller ikke ta alle bekymringene på forhånd.

- Må dagens fylkesvei 14 stenges mye i forbindelse med byggingen av tunnelene?

- Det skal i utgangspunktet ikke være behov for veistenging. Det kan selvfølgelig bli kortere perioder mens veien mellom tunnelene inni fjorden utbedres, men det er ikke snakk om en hel dag eller en uke. Vi vil at trafikken skal gå mest mulig, svarer han.

Sundet mener Berfjorden i Roan nå får en optimal løsning som løser rasproblemet. I tillegg påbegynnes tunnelen fra Sumstad til Hellfjorden i høst. Da blir nok en rasfarlig strekning i Roan eliminert.