- Det sies at en avtale er god om begge partene er misfornøyd. Det er ikke vi og det tror jeg heller ikke dere er, sier Roy Hoøen (Sp) til representantene fra Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Ørland kommune og fylket signerte avtale om ny fergekai på fredag.

Kontrakten med utbyggeren skal etter planen signeres snarlig, kanskje så tidlig som i neste uke.

Tiden og veien

Sør-Trøndelag fylkeskommune har bevilget penger til en ny fergekai på Brekstad som skal stå ferdig 1. januar 2019 samtidig som nye hybridferger tar over trafikken på sambandet mellom Brekstad og Valset.

Etter ønske fra Ørland kommune, flyttes oppstillingsplassen nordover i havnebassenget. I avtalen partene har signert torsdag, går Ørland kommune med på å finansiere kostnaden ved flyttet, som er beregnet til 9 millioner kroner.

- Vi ser for oss byggestart i november. Det er bare tiden og veien om fergekaien skal stå ferdig til første januar 2019. Derfor er det så viktig at vi signerer kontrakten i dag, sier samferdselssjef Oddveig Kipperberg i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

130 millioner

Den nye fergekaien er beregnet å koste rundt 130 millioner kroner, inkludert finansieringen fra Ørlandet. Kipperberg opplyser at det er kommet tre anbud inn med pristilbud som er lavere enn den summen.

Dersom totalprisen blir mindre enn 130 millioner, vil bidraget på 9 millioner fra kommunen bli redusert krone for krone.

- Det har vært jobbet hardt fra både vår og deres organisasjon for å få på plass dette viktige leddet for å bedre fergetilbudet og klimaet og ivareta hensyn i forbindelse med samfunnsutviklingen i Ørland kommune, sier Komitéleder Karin Bjørkhaug (Krf) i komité for infrastruktur i Sør-Trøndelag.

- Jeg vil gi honnør til administrasjonene våre som har fått på plass dette så raskt, sier hun.

Forløsende faktor

Ørland kommune overdrar tomten til det nye fergeanlegget til fylket. Avtalen gjør at samtaler om å selge eller gi tilbake dagens fergeoppstillingsområde ved Ørland kultursenter kan begynne fortløpende.

I formannskapsmøtet der avtalen ble lagt frem for endelig behandling på Ørlandet, stilte formannskapet spørsmål om kommunen kunne få forkjøpsrett på å ta tilbake området for den fremtidige fergekaien.

Den kan muligens være aktuelt dersom dagens fergesamband mellom Brekstad og Valset skulle erstattes av en undersjøisk tunnel.