– Ja, det er mye som skal på plass. Derfor foregår det ulike aktiviteter rundt om i hele parken, forklarer byggeleder Halvor Haarstad i Statkraft.

Ikke noe å si på utsikten fra toppen for byggeleder Halvor Haarstad i Statkraft. Foto: Terje Dybvik

Veier, fundamenter og kabler

Åfjordsentreprenøren Johs. J. Syltern har hatt hovedentreprisenfor arbeidene med tilførselsveier, internveier, turbinfundamenter, internkabling og trafo- og servicebygg. Av rundt totalt 50 kilometer med internveier, er i overkant av 40 ferdigstilt. Fortsatt har Syltern mye mannskap i virksomhet med ulike oppgaver.

– I tillegg til ferdigstillelse av den siste veistubben og påkjøring av toppgrus, pågår det nå mye kabelarbeid internt i parken. Parallelt er Linjepartner AS i full gang med bygging av 132 kV-linje, som til slutt skal ende opp i den store trafostasjonen i Storskaret som er under etablering. Innen den står ferdig, skal vindparken tilknyttes eksisterende 66 kV-linje som går fra Straum, forklarer Haarstad.

Overleverer bygg

To radiomaster er også kommet på plass den siste tida, som bedrer på kommunikasjonsforholdene i begge delene av parken.

En annen Åfjord-entreprenør som har hatt mye å gjøre i parken, er Stjern Entreprenør AS som er underentreprenør for Syltern på servicebygg og trafostasjonsbygg i Einarsdalen i tillegg til trafostasjonsbygg på Haraheia. Byggene skal snart sluttføres og overleveres oppdragsgiver Fosen Vind DA.

I oktober skal Vestas prøvekjøre ferdige veier i parken for å kontrollere at de holder mål i forhold til å få delene fraktet opp. Foto: Terje Dybvik

Vestas skal sjekke

En rekke firmaer er i virksomhet for å kunne gjøre klart for montering av turbinene.

– Det arbeidet starter i april kommende år. Nå i oktober kommer turbinleverandøren Vestas for å gjennomføre en såkalt trial run. Det betyr at de skal prøvekjøre ferdige veier i parken for å kontrollere at de holder mål i forhold til å få delene fraktet opp. Jeg er ikke tvil om at alt av stigningsprosenter og svinger er i forhold til spesifikasjonene, sier Halvor Haarstad.

Alle turbindelene til parken skal losses på Monstad kai i Åfjord og fraktes langs fylkesvei 715 til Roan vindpark. Hver turbin vil kreve ti spesialtransporter. Man snakker altså om 710 «lass» for å få alle delene på plass og fullføre parken.

Europas største

Det er Statkraft, Trønderenergi og Nordic Wind Power DA som har gått sammen om å bygge Europas største landbaserte vindkraftanlegg i Midt-Norge. Prosjektet omfatter fire vindparker på Fosen, én i Snillfjord og én på Hitra.