Sprengningsarbeid i forbindelse med byggingen av den nye ferjekaia får stor betydning for parkeringsmulighetene ved Rørvik. På bakgrunn av dette innfører Statens vegvesen et nytt, midlertidig parkeringsareal med plass til 30 til 35 plasser, og begrensninger i parkeringstid på 48 timer.

– Målet vårt er ikke å bøtelegge mange folk, det er det ikke. Målet nå er å nå ut med informasjon, slik at de fleste får det med seg. Men blir det et problem må vi vurdere å legge på noen lapper på bilene, og få med Trondheim parkering på en liten innsats, sier byggeleder i Statens vegvesen, Lars Erik Moe, til Fosna-Folket.

Varsku her!

Statens vegvesen skal sprenge ut mellom 6 og 8 000 kubikk med fjellmasse langs fjellveggen i nordenden av kaianlegget. Under sprengningsarbeidet kan det ikke stå biler i nærheten.

– Den eksisterende kaia på Rørvik begynner å bli i dårlig befatning, og deler av den er allerede avstengt fordi den ikke tåler store kjøretøy. Det betyr at antall parkeringsplasser vil variere i byggesituasjonen, men når vi er ferdig - rundt årsskiftet - vil det være en økning i antall parkeringsplasser, sier Moe.

Mens det tidligere har vært i overkant av 90 merkede parkeringsplasser, vil det ved byggeslutt være et sted mellom 130 og 135 merkede parkeringsplasser.

– Om det er nok? Det er fylkeskommunen som er oppdragsgiver og som fastsetter hvor mange plasser vi skal strekke oss etter, og reguleringsplanen har lagt opp til dette anlegget. Vi bygger det som fylkeskommunen har bestilt.

Parkeringsbegrensning på 48 timer skal hindre at biler blir stående nedsnødd i lang tid. Foto: Statens vegvesen

Ukultur

Det er gratis å parkere på begge sider av ferjestrekket Flakk-Rørvik, og gratis å være med over. Det gjør at mange velger å sette igjen bilen på kaia. Men, ifølge Moe, er det ikke alle som bryr seg nevneverdig om å parkere lovlig.

– Folk «mister bilen» sin på litt forskjellige plasser, der det går an å miste bilen sin. Nylig talte vi opp 120 biler, men bare 90 var parkert lovlig. Det har vært soneparkeringskilting på kaia i mange år, så det har vært ulovlig parkering, en slags ukultur, som ikke har vært håndhevet.

Det kommende sprengningsarbeidet, som har skadepotensiale, er årsaken til at Statens vegvesen vurderer strengere reaksjoner på feilparkering.

– Vår utfordring fremover er at vi skal i gang med avrensking av spreningsareal, deretter boring, og da er det problematisk å ha biler stående nedenfor, med stein, støv og røtter som kan ramme bilene. I utgangspunktet ønsker vi å prioritere dagpendlerne, sier Moe.

– Det er jo noen biler som står der i lang tid; på ukesvis uten å være i bruk. Og de bilene vil vi få problemer med når vi skal sprenge. Vårt hovedfokus er på byggevirksomhet, men ser vi at biler står nedsnødd på dagevis er de neppe i bruk. Det er grunnen til at vi har innført en 48 timers parkeringsbegrensning.

Respekt

Moe understreker at målet med endringene ikke nødvendigvis er å bøtelegge bilførere.

– Vi ønsker å etablere økt respekt for skiltinga. De bilene som står feilparkert når vi skal sprenge, må vi eventuelt taue bort, så de ikke blir skadet. Det er en regning bileieren må dekke selv hvis bilen er ulovlig parkert. Derfor det er viktig at vi varsler i god tid, men det må hjemles i noe lovverk for at vi skal kunne fjerne på bileeiers regning.

Oppgaven med bøteleggen og eventuell borttauing er det Trondheim parkering som har fått.

– Det er ikke snakk om store bøter, men noen hundrelapper er det vel. Trondheim parkering opererer med faste satser. Men vi kommer ikke til å starte med dette umiddelbart. Hvis folk forholder seg til skiltingen vil ikke dette bli noe problem, sier Moe, som er byggeleder for prosjektet med ny ferjekai.

Skisse som viser hvordan nye Rørvik ferjekai blir seende ut. Foto: Statens vegvesen

– Målet er ikke å bøtelegge

Det er ikke bestemt når spregningsarbeidet starter, hvor lenge det vil vare, eller i hvilke perioder salvene vil skytes, men Moe sier det kan bli hyppige forandringer på parkeringssituasjonen.

– Det vil bli forandringer utover året, for vi skal jo bygge ting i felt 1, i ytterkanten mot sjøen. Vi skal fjerne masse nede på fjellet og skifte ut med stein, og da må vi stenge av inn i felt 2, og arbeide i felt 1. Da står vi i så fall igejn med ett oppstillingsfelt, 3, og det er altfor lite, og da må vi fjerne den langsgående parkeringen vi har installert i dag, og bruke det som oppstillingsfelt. Så det vil bli rokeringer og endringer, og da vil vi ta i bruk den opprinnelige parkeringsplassen.

– Om det står én eller to biler feilparkert er ikke det noe problem, men problemet kan oppstå hvis vi skal sprenge og det står biler hensatt og vi ikke vet hvem som eier dem. Vi kan ikke drive på med å fjerne ti biler hver gang vi skal sprenge. Målet er å endre litt på kulturen og sørge for at folk har litt mer respekt for skiltinga. Det er målet, ikke å bøtelegge mange.

Store masser

Moe ser for seg at det kan bli aktuelt å skyte fem til sju salver for å ta ut opp til 8 000 kubikk masse fra fjellet.

– Om det blir store smell i lydnivå eller i mengder, så er det ikke noen problematiske eller skremmende størrelser, men man må jo dekke til for å unngå sprut, og håndtere på en sånn måte at det ikke er fare for materiell skade eller personskade.

Med ferjeavganger nesten hele døgnet vil det gjøres en vurdering på når det er mest hensiktsmessig å sprenge.

– Det blir neppe aktuelt på natt, men kanskje på sen kveld. Det er noen tider i uka hvor det er lengre tid mellom avgangene, så det skal vi gjøre en vurdering på, sier byggelederen.

– Det viktigste er at vi får bilene bort slik at de ikke blir utsatt for steinsprut.