Det var i morgentimene torsdag at det første skroget kom på plass, skriver Vikebladet som først omtalte saken.

Verftet tar sikte på å levere begge ferjene i mai, opplyser plassjef Inge-Johnny Hide ved Myklebust Verft til Fosna-Folket.

- Leveres i november

- Dette var den første av de to ferjene, nummer to kommer i mai. Begge to skal leveres i november, sier Hide.

For tiden bygges det nye ferjekaier både i sambandet Flakk – Rørvik og Brekstad – Valset. 1. januar neste år settes nemlig nye elferjer i drift, og de krever ny infrastruktur på land. Ferjene skal blant annet lade når de ligger til kai.

Skroget som skal bli til den ene av de to plug-in hybridferjene Kleven bygger for FosenNamsos Sjø. Foto: Kleven

Hide forteller videre at mens skrogene har blitt bygd på verftet Montex i Polen, er det også der blitt gjort større rørarbeid i tillegg til selve skroget. På verftet i Ulsteinvik skal man nå gå i gang med utrustingsarbeid.

- Vi begynner med utrustingsarbeid. Du kan tenke deg et hus med kun tømmervegg og grunnmur, så skal det fylles opp alt av kabler og komponenter. Dekk, propell, innredning, rør og elektro skal på plass, det samme skal navigasjonssystem, sier Hide.

- Etappevis

- Og det kommer til å gå etter plana, med ferdigstillelse i november..?

- En kritisk milepæl er nådd, det har vært etappevis. Nå er båten her, og det er viktig at vi nå får begynne på det første skroget. Det er veldig spennende, med topp moderne, ny teknologi. Vi ser frem til å gå i gang med arbeidet, sier Hide.

Hele prosjektet er blitt mer «virkelig» nå som skroget fysisk er på plass ved verftet, forklarer han.

- For vår del er det litt mer «liv» i prosjektet nå som det er kommet hit. Fremdeles er det mye arbeid som gjenstår før testing til høsten, forteller Hide.