Det har vært en politisk ambisjon om å etablere et levende laboratorium på et av fylkets mange hurtigbåtsamband, og da har sambandet Trondheim-Vanvikan vist seg som en aktuell rute.

Et sideprosjekt

Fylkestinget i Sør-Trøndelag har tidligere vedtatt et prosjekt kalt «Fremtidens hurtigbåt» som skal ha fokus på nullutslippsløsninger for hurtigbåt.

- Prosjektet som handler om å gjøre hurtigbåtsambandet Trondheim – Vanvikan til et levende laboratorium for digitalisering og automasjon, er et prosjekt på siden av «Fremtidens hurtigbåt», forklarer rådgiver Morten Berntsen i Seksjon Sjø i Trøndelag fylkeskommune.

Nye løsninger

Prosjektet skal gå over fire år, noe som sammenfaller med utløpet av dagens hurtigbåtkontrakter. Prosjektet skal teste ut nye løsninger i normal rutedrift på sambandet Trondheim – Vanvikan.

Det kan være aktuelt å teste ut fjernovervåkning av havn, farledsovervåkning, fartsoptimalisering, billettløst system, førtøyningsfritt anløp og passasjerleding i terminal.

Hensikten med prosjektet er å optimalisere driften av sambandet og å gjøre reisen over fjorden bedre for brukeren.

- Vi håper å gjøre ting mer forutsigbart, og vi håper det skal være mulig å få kunnskap om situasjonen tidligere. For eksempel om det blir innstillinger.  Prosjektet vil også se på om det er mulig å få ned driftskostnadene. Et billettløst system kan bidra til det. Dette prosjektet er ei lekegrind for ulike digitale systemer, sier Berntsen, som er prosjektleder for levende laboratorium.

Pendlernes mening

- Vi er i dialog med pendlerforeninga om hva som er aktuelt å teste ut prosjektperioden. Det er viktig å høre hva de som bruker sambandet mener om det vi ønsker å teste ut, sier Berntsen.

Prosjektet er helt i startgropen, og finansieringen er ennå ikke helt på plass.

- Vi er i en tidlig fase ennå. Prosjektgruppa anslår kostnaden for prosjektledelse over fire år til en million kroner. Prosjektet skal egenfinansieres av fylkeskommunen og det må løses når fylkeskommunens budsjett skal revideres før sommeren, sier Berntsen.

Prosjektgruppa består av Trondheim havn, FosenNamsos Sjø, AtB og fylkeskommunen. Fylkeskommunen er prosjekteier og har det overordnede prosjektansvaret.