- Vi er lovet et svar med avklaringer fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) i dette månedsskiftet, så får vi se hvordan situasjonen er etter det. Det skal være mulig å realisere prosjektet i 2017, sier Rolf Granlund i samferdselsavdelingen i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Ørland kommune har prosjektert med at fergeavløsningsmidler skal finansiere hele tunnelprosjektet mellom Garten og Storfosna.

Ordningen for fergeavløsning er i endring med nye regler og satser som trer i kraft fra nyttår.

Det kan være store økonomiske forskjeller på om tunnelprosjektet kommer i gang før nyttår. Men hvor store forskjellene er vil komme an på avklaringer fra staten.

Hinder av veien

I slutten av juni i år ble det klart at Vegdirektoratet gir sin tilslutning til at tunnelen mellom Garten og Storfosna får dispensasjon fra kravet om at nye tunneler ikke får ha en stigningsgrad på mer enn fem prosent. Fordi det ikke er geografisk mulig med andre løsninger får tunnelen ha en stigningsgrad på åtte prosent.

- Dette var det siste hinderet for tunnelen. Dette burde være en flaggdag. Jeg gleder meg til den største salven sprenges og tunnelen tar form, sier varaordfører i Ørland kommune og medlem av prosjektgruppa for tunnelen i kommunen, Finn Olav Odde, i det dispensasjonen ble klar.

Les også: - Dette var det siste hinderet for tunnelen

To ordninger

I dag er det to ulike økonomiske ordninger for fastlandsforbindelser som erstatter fergesamband. Fergeavløsningsordningen gir økonomisk kompensasjon for fylkeskommunale fergesamband som erstattes helt med fastlandsforbindelse. Fergeavkortingsprosjekter får liknende støtte gjennom en annen ordning for vegforbindelser som erstatter deler av et fergesamband.

På spørsmål fra fylkeskommunen, har Samferdselsdepartementet gitt en forhåndsavklaring om fergeavløsningsordning på Garten - Storfosna i et brev i midten av august.

- Fylket mener, og har ment i lang tid at Garten - Storfosna og Leksa - Værnes er to forskjellige fergesamband. Staten har gitt støtte som om det er ett samband, noe fylket har klaget på mange ganger. Staten har finansiert hele sambandet rimelig greit så vi har ikke lagt mye energi i antallet samband, sier Granlund.

- Med ny kostnadsnøkkel for støtten til alle landets fylker i forbindelse med fergesamband fra 2018, vil antall samband får vi en endret situasjon der antall samband får større økonomisk betydning, sier han.

Parallelt forteller Granlund at fylket er lovet et svar fra KMD i månedsskiftet august september for å få klarhet i om Garten - Storfosna og Leksa - Værnes blir betraktet som to samband fra 2018 i det nye økonomiske regimet.

- Om det telles som ett eller to samband har stor betydning økonomisk. Det igjen har betydning for fergeavløsningsmidlene og økonomien i tunnelprosjektet, forklarer Granlund.

Gamle satser

Granlund forteller at det finnes mange trekant-samband over hele landet der et fergesamband betjener tre fergeleier.

- Men sambandet på Fosen er et firkantsamband og det er det ikke mange som har. Det er derfor KMD gir den avklaringen de gjør. Situasjonen er spesiell, sier han.

Dersom tunnelprosjektet realiseres i år, vil det være anledning til å få støtte etter de gamle fergesatsene som fases ut til nyttår.

- Om man kan bruke den gamle nøkkelen og behandle Garten - Storfosna og Leksa - Værnes som to samband blir det mye mer gunstig økonomisk enn om det er to samband med ordningen som trer i kraft til nyttår. Her er det mange parallelle prosesser på gang, sier Granlund.

Fra fergeleiet på Garten tidligere i sommer. Kanskje blir det bare en ferge som går herfra i fremtiden, den mellom Leksa og Værnes. Fergen til Storfosna kan bli erstattet av tunnel. Foto: Jakob Ellingsen

Rask start

Granlund forteller at fra fylkeskommunens side vil avklaringen fra KMD være avgjørende for å komme i gang med prosjektet med en eventuellinvesteringsbeslutning i år.

- Vi gjør opp status når vi får svar på de feilene vi mener Staten har gjort i å beregne antall samband i Sør-Trøndelag og dermed også økonomien. Så får vi se hvordan de korrigerer feilene og dermed økonomien i tunnelprosjektet. Det skal være mulig å realisere prosjektet i 2017 for å benytte dagens satser før endringen, men vi er avhengige av disse økonomiske avklaringene, sier Granlund.

Fra en investeringsbeslutning vil det trolig ta flere år før en tunnel står klar til bruk. Først må prosjektet, som har en verdi på i overkant av 300 millioner kroner, ut på anbud og deretter må selve tunnelen bygges.

Avventer

Ørland kommune har hyret inn Odd Moldestad til å sitte i arbeidsgruppa for tunnelprosjektet. Han sier at Samferdselsdepartementets brev, som betrakter de fire fergeleiene som et samband, stadfester status slik prosjektgruppa har vurdert situasjonen.

- Prosjektet vårt er et fergeavkortingsprosjekt. I en ny ordning fra neste år blir fergeavkortingsprosjekt del av samme ordning for fergeavløsning. Vi avventer videre drøftinger før Sør-Trøndelag får svar fra KMD, sier Odd Moldestad.