Den enorme transporten skjer i samband med vindkraftutbyggingen på Fosen.

- Selve trafoen veier 223 tonn. Inkludert kjøretøyene som skal frakte den, vil hele transporten veie 421 tonn, forklarer overingeniør Tone Wiig i Statens vegvesen.

Slik fraktes den

Trafoen skipes i land på den nye dypvannskaia på Monstad i Åfjord og fraktes langs fylkesvei 715 over Momyra og til trafostasjonen på Hofstad i Roan kommune. Wiig opplyser at transporten er planlagt til perioden 20.-26. februar, men at den trolig vil foregå den 21. eller 22. februar. Hele transporten foregår ifølge henne i en smekk. Hun påpeker at det er om å gjøre og fordele vekta på flest mulig akslinger.

- Det er to hengere med 12 akslinger på hver som trafoen henger mellom. I tillegg er det ei trekkvogn foran samt en skyvevogn bak. Hele transporten blir 72 meter lang, men trafoen i seg selv er ikke så stor, forklarer Wiig.

Fylkesvei 715 må stenges mens transporten pågår, da det ikke er mulig å passere.

209 turbiner

Totalt 209 vindturbiner skal skipes i land på Monstad i Åfjord fra i år og til utgangen av 2020. I år skal 71 turbiner fraktes fra Monstad og til Roan vindpark. Neste år starter transporten av 80 vindturbiner sørover til Storheia vindpark, mens transportene nordvestover langs fylkesvei 723 til Kvenndalsfjellet og Harbakfjellet vindpark først starter i 2020. Overingeniør Wiig forklarer at fylkesveiene er ventet å tåle belastningen av økt tungtransport.

- Det er bruer og rør under veien som er det kritiske. Alt dette ble spesialberegnet i en tidlig fase av prosjektet, opplyser hun.

Wiig forklarer at det ikke var nødvendig med noen tiltak på fylkesvei 715 fra Monstad og til Roan vindpark.

- Kjøretøyene som brukes i disse transportene har utrolig mange akslinger. Når tyngden fordeles på mange akslinger, blir ikke tyngden på hver aksel så stor, forklarer hun.

Tomme biler langs 14

Transporten av vindturbiner til Roan vindpark er ventet å starte etter påske i år. Totalt 223 transporter skal gjennomføres frem til august. 71 vindturbiner skal fraktes, og det er beregnet opp mot ti transporter per vindturbin.

- Det er beregnet én transport på 200 tonn per vindturbin. Det er den tyngste, forklarer Wiig.

Alle transportene skal foregå opp Tostendalen og til den østre delen av Roan vindpark.

- Det er vanskelig å snu oppe på fjellet. Derfor har vi åpnet for at kjøretøy uten last kan kjøre ned Einarsdalen, via Straum og langs fylkesvei 14 til Reppkleiv på tur tilbake, forklarer Wiig.

Les mer: Slik vil du merke 223 monstertransporter.