- Vi håper at nykaia kan tas i bruk i slutten av januar, sier prosjektleder Roger Lund i Ørland kommune.

For bratt

Etter en hektisk innspurt, kom den nye hurtigbåtkaia på Brekstad på plass i november. Siden den gang har den imidlertid nesten ikke blitt brukt. Dette skyldes at den nye kaia ikke tilfredsstiller kravene til universell utforming. Rampa fra hurtigbåten og opp til land er for bratt for rullestolbrukere. Den gamle kaia, som ligger like ved, har derfor blitt brukt. Denne tilfredsstiller heller ikke kravene til universell utforming, men den gamle rampa er likevel mindre bratt enn den nye.

Den nye hurtigbåtkaia (til venstre) tilfredstiller ikke kravene til universell utforming. Derfor blir gammelkaia (til høyre) fortsatt brukt. Foto: Alexander Killingberg

Nytt rør

Torsdag formiddag ble vondt til verre for den nye hurtigbåtkaia. Ferja Frafjord fikk problemer inne i havnebassenget og kjørte rett inn i deler av den nye kaia, før den traff land like ved Ørland kysthotell. Ferja traff et jernrør som går mellom den nye hurtigbåtkaia og inn i et betongfundament på land. Dette jernrøret ble kraftig bøyd i sammenstøtet.

- Vi må bestille nytt rør, og et slikt rør finnes ikke i Norge. Det må fraktes fra Nederland, opplyser Lund i Ørland kommune.

Fundamentet

Det bøyde jernrøret er montert i et betongfundament på land. Dette fundamentet, som er nedgravd, har flyttet på seg i forbindelse med torsdagens kollisjon.

- Det har kommet ut av posisjon. Det kan hende vi må grave opp betongfundamentet på nytt, sier Lund.

Det er trolig dette arbeidet som blir mest krevende for å få reparert kaia. I tillegg må en del stålarbeid gjøres på kaia.

Her inspiseres skadene etter torsdagens kollisjon. Foto: Erik Eikebrokk

Pælen trolig ok

Etter kollisjonen torsdag, fryktet man også at en av pælene ved kaia hadde kommet ut av posisjon. Det ville i så fall blitt et svært kostbart og tidkrevende arbeid å utbedre en slik skade.

- Det ser ut som det går bra med pælen. Det er ikke noe som er direkte galt med den, men det gjenstår noen siste undersøkelser, forklarer Lund.

På spørsmål fra Fosna-Folket sier han at det foreløpig er for tidlig å si noe helt konkret om reparasjonskostnadene.

- Men det er snakk om flere hundre tusen kroner, sier Lund.

Ny rampe

Tidlig på nyåret vil også en ny rampe komme på plass i den nye hurtigbåtkaia. Denne skal ifølge Lund tilfredsstille kravene til universell utforming.

- Det er skadene etter påkjøringen, og ikke den nye rampa, som nå gjør at den nye kaia ikke kan tas i bruk før tidligst i slutten av januar, påpeker Lund.

Bildet viser skaden på jernrøret mellom hurtigbåtkaia og land. Foto: Erik Eikebrokk

AtB invovlert

Ørland kommune sendte fredag ettermiddag ut en pressemelding for å understreke forskjellige forhold vedrørende byggingen av den nye hurtigbåtkaia.

I meldingen påpekes det at det nye anlegget er prosjektert og konstruert av Ørland kommune.

«FosenNamsos Sjø og AtB har vært involvert ift. til gjeldende krav. Mindre endringer av terminalen for å tilpasse denne til universell utforming utføres nå. Også i denne prosessen har kommunen en løpende dialog med AtB og FosenNamsos Sjø», skriver kommunen.

Det påpekes videre at arbeidet med å plassere samt forankre den nye hurtigbåtterminalen i havnebassenget er utført av Fosenhus AS i samarbeid med Norsk Havservice AS.

«Ørland kommune vil berømme de to nevnte selskapene for svært godt utført arbeid», står det i meldingen.

Kommunen understreker videre at de igangsatte et arbeid for å kartlegge skadene på hurtigbåtkaia rett etter kollisjonen torsdag. Ørland kommune har også vært i kontakt med sitt forsikringsselskap angående skadene.

«Arbeidet med å utbedre skadene vil bli utført så snart nødvendige deler er levert etter nyttår. Deler ble satt i bestilling samme dag som påkjørselen skjedde», skriver kommunen som ikke tør sette en dato for når hurtigbåtterminalen er klar til bruk.

«Ørland kommune er trygg på at Brekstads nye hurtigbåtterminal vil bli et godt og framtidsrettet anlegg for både reisende og mannskap på båtene i sambandet når den tas i bruk», står det avslutningsvis i meldingen.