T-Forden var ikke verdens første bil, ei heller den første som Henry Ford produserte. Men denne bilen framstår i en særklasse i bilhistorien.

Ikke først

Før Ford Model T så dagens lys i 1908, hadde Henry Ford i årene fra 1903 produsert hele 18.000 biler fordelt på åtte ulike Ford-utgaver: Model A, Model B, Model C, Model F, Model K, Model N, Model R og Model S.

Det som skilte Model T fra de andre, var at den fra 1914 ble produsert etter samlebåndsprinsippet ved fabrikken i Highland Park. Dette ga rimeligere biler, og med det ble det mulig for en langt større del av befolkningen å kjøpe bil. T-Forden var dessuten langt lettere enn andre biler som ble laget på denne tida.

15 millioner

Alle bilene ble fram til 1924 kun laget i fargen svart. Så kom celluloselakken og det ble litt større utvalg på den fronten.

På de 19 årene T-Forden ble framstilt ble det produsert hele 15 millioner biler. Det ble en rekord som holdt seg i 30 år. Det var tyske Volkswagen som først klart å overgå det antallet.

Flere i Fosen

Flere fosninger hadde T-Ford, noen kan du se bilder vi har her.

Interessen for T-Forden er fortsatt stor i Norge – så stor at det i 1980 ble stiftet en egen klubb for å ivareta behovene til eiere og andre interesserte av T-Ford: Norsk T-Ford Klubb. Den er tilknyttet Norsk Veteranvogn Klubb.

Sitter du på bilder av T-Forder i Fosen, eller bilder av andre gamle biler, tar vi selvsagt imot de med takk! Send mail til: terje.dybvik@fosna-folket.no

NB: Klikk på de små bildene i høyre marg forå få de opp i stort format!

BJUGN/LÆRDAL: T-Forden på bildet var eid av Paul Mortensen i Lysøysund. Harald Aune i Vallersund, som har lånt ut bildet, opplyser følgende: Bilen ble kjøpt av Egil Knutsen i Vallersund i 1933, og hadde registreringsnummer U2577. Men denne bilen kjørte Paul til Valdres med sin familie sommeren 1934. De var ganske tungt lastet med fem personer pluss bagasje. En må vel si at denne lange turen var en stor prestasjon, når en tenker på hvor bratte og tunge bakkene var på denne tiden, med motor på bare tjue hestekrefter og bremser bare på bakhjulene. Bildet er tatt av Paul på denne turen i Lærdal, av hans familie og bilen. Hans kone Beret, som var fra Valdres, datteren Margot og sønnene Halvdan og Bjarne. Bilen ble solgt til en annen eier omkring 1950-tallet og var i drift etter den tid."
ØRLAND: Denne fiskebilen fra 1920-årene, en amerikansk T-Ford, er langt mer sparsommelig enn dagens fiskerutebiler. Hallstein Hoøen på Uthaug har mailet over bildet, som fotograf Christian Jakobsen fra Bessaker tok. Hoøen skriver følgende om sitt bidrag: "Å selge fisk fra fiskebil er ikke noen nymotens oppfinnelse. Rundt 1925 drev min far Harald Hoøen og solgte fisk med denne bilen i Ørland og Bjugn. Muligens omfattet området også Åfjord og lenger nordover. Dette bildet viser Harald Hoøen bak rattet, og som vidt jeg vet, med Hans K. Hansen ved siden av. Hansen eide gården Skånberget på Uthaug og bildet ser ut til å være tatt på veien med våningshuset i bakgrunnen. Den lille gutten som står bak bilen må være sønnen til Hans, Odd Rasmus, som var født i 1923."
LEKSVIK: Tore Tømmerdal på Nes har lånt oss dette motivet fra Leksvik, hvor årstallet er noe usikkert. Fra venstre: Olaf Tømmerdal, Kristoffer Tømmerdal og Åtte Grande. Det er en T-Ford de står ved her.
T-Forden er naturlig nok heller sjelden å se på veiene i Fosen i dag. Av de bilene som var i virksomhet på begynnelsen og utover mot midten av 1900-tallet, så var det imidlertid en god del å se av disse. Som denne på bildet Holger Stjern i Vallersund har sendt oss. Bildet er tatt i Vallersund i 1928, og viser fra venstre: Rudolf Stentvedt, Odin Mandal, Hans Sandnes og Alfred Drilen.
ØRLAND: Thea Gjeving på Brekstad i en todørs T-Ford Roadster 1927-modell. Hun var av de første som hadde førerkortet i Ørland. At det var en kvinne blant pionerene vakte stor oppsikt, sier Marie Eliassen på Brekstad som har lånt oss fotoet.
Alf Antonsen i Bjugn har lånt oss et bilde av denne firehjulingen. Alt vitner om at dette er en T-Ford, som bileier Ole Botngård i Botngård sitter bak rattet på. Bildet er tatt rundt 1924/27. I passasjersetet foran sitter Arnulf Waade, mens vi i baksetet kan se Anna og Hågen Waade.
Fra Vasøya, hvor man ser Egil Knutsen T-Ford i midten. Holger Stjern i Vallersund har lånt ut bildet.
Egil Knutsen i Vasøya var den første personbileieren i Vallersund. Her står han med sin T-Ford – en 1924-modell. Bildet er trolig tatt 17.mai på slutten av 1920-tallet. Gutten som er med heter Per Vik. Egil Knutsen var først ansatt ved telegrafen, og gikk siden over til å bli det som den gang het poståpner på slutten av 20-tallet. Postkontoret lå den gangen i det som på folkemunne ble omtalt som Sunde-huset på Stranda. Poståpneriet ble flyttet fra Vallersund til Stranda i 1934. T-Ford'en, som for øvrig hadde registreringsnummer U2577, hadde garasjeplass i et uthus på telegraftomta; «stallen». Knutsen solgte, etter det innsender og sønn Knut Knutsen har fått opplyst, til Bjarne Mortensen Rømmen i 1933.