- Nå har alt av reparasjoner og optimaliseringer blitt utført slik at vi kan ta i bruk den nye kaia fast fra onsdag, sier prosjektleder Roger Lund i Ørland kommune.

Tirsdag fikk han bekreftelse fra AtB på at kaia var godkjent og tilpasset de totalt seks ulike fartøyene som skal benytte den. Fortsatt vil det utføres mindre endringer av fendere, men det er ifølge Lund uproblematisk.

Test på fredag

Fredag forrige uke forsøkte hurtigbåten Ladejarlen å legge til ved nykaia uten særlig hell. Båten brukte lang tid og slet ifølge Lund med å treffe porten ved landgangen. Det er snakk om totalt seks ulike fartøy som skal benytte seg av kaia.

- Alle båtene får til å legge til kaia dersom de har lang nok tid, men her skal det være raskt og greit, sier Lund om de siste justeringene.

Den gamle kaia vil ifølge Lund bli fjernet om ikke lenge.

- Høy standard

Prosjektet med ny hurtigbåtkai på Brekstad har blitt forsinket, blant annet på grunn av byggefeil og en ferjepåkjørsel før jul i fjor. Den totale kostnadssprekken ligger på mellom to og tre millioner kroner.

Lund beklager at det har tatt så lang tid, men tror alle som benytter seg hurtigbåttilbudet vil bli svært fornøyde med resultatet.

- Det er det ingen tvil om. Det er ei flott kai med høy standard, sier prosjektlederen.