– For oss vil dette være en forenkling. Det vil det også være for næringslivet og folk flest, sier Knut Sundet, daglig leder i Fosenvegene.

Gratispasseringer om man passerer mer enn 40 ganger en måned, dyrere for de uten brikke og rabatt for de som ikke kjøper avtale og betaler på forhånd, er noen av endringene vegvesenet ber lokalpolitikerne vedta.

Redusere driftskostnadene

Vegvesenet skriver til kommunene at formålet med omleggingen av bomordningen skal redusere driftskostnadene, og samtidig gjøre det lettere for folk å betale bompenger.

De skal sette i gang et nytt sentralsystem for hele landet, som skal anskaffes før sommeren i 2019, og vil derfor legge om alle rabattsystemene for bompenger slik at de blir like.

– Bilskiltene til alle som passerer Kringsvatnet registreres for de som ikke har brikke. Det er krevende og dyrt å fakturere dem for passeringene i ettertid. Derfor er målet å få flere til å bruke brikke, sier Sundet.

Både ris og gulerot

Med de nye takstene fra 1. januar i år koster det nå 73 kroner for personbiler å passere Krinsvatnet dersom man ikke har brikke i bilen. Om lokalpolitikerne vedtar endringene Vegvesenet foreslår vil den prisen øke til 80 kroner.

Samtidig vil alle de som har brikke i bilen få rabatt på lik linje med de som har en forhåndsbetalt avtale i dag.

– Folk vil få den samme rabatten og betale 64 kroner for å passere om de har brikke i bilen. I tillegg vil personbiler få fripasseringer og kjøre gratis alle gangene over 40 passeringer i måneden, sier Sundet.

Viktig for næringslivet

Sundet poengterer at næringslivet også vil ha mye igjen for endringene ettersom de ikke må inngå mange avtaler for store kjøretøy med store forskuddsbetalinger.

I dag koster det 219 kroner å passere med kjøretøy over 3,5 tonn om man ikke har avtale. Vegvesenet foreslår at det reduseres til 192 kroner per passering. Den prisen vil alle betale ettersom det er obligatorisk med brikke i tunge kjøretøy.

– Det er en forenkling for næringslivet. For oss i Fosenveiene er alle forenklinger for oss og for brukerne positive, sier Sundet.

Bekymret for tallene

Sundet sier det mest vesentlige for Fosenveiene er at vegvesenets beregninger faktisk vil resultere i de samme inntektene.

– Vegvesenet mener å tro at antallet passeringer og gjennomsnittsprisen etter omleggingen vil resultere i like innbetalinger totalt. Det må vi tro på. Om et år får vi se, sier Sundet.

– Uansett er det etter vår vurdering nødvendig etter ett års drift med nytt takstsystem å ta en ny gjennomgang av fordeling av inntekt totalt og mellom takstgrupper, skriver Vegvesenet i brevet til kommunene på Fosen og trøndelagsfylkene.

Fra 1. juli

Vegvesenet foreslår at de folkevalgte vedtar å endre prisene slik de foreslår slik at de vil gjelde fra 1. juli. De foreslår også at alle lokale avtaler opphører slik at alle behandles likt.

– I denne omgangen gjelder endringene bare for Kringsvatnet og passeringer på land, ikke fergene. Fylket får ansvaret fra 1.1.2018 og det kan hende det blir endringer for fergepasseringene da. Det viktigste er at vi får veldig mye fine veier for disse pengene, sier daglig leder i Fosenvegene, Knut Sundet.