Det var i etterkant av det siste store skredet på fylkesveg 14 like sør for Måvika høsten 2016, at arbeidet med å finne en alternativ veiløsning ble ekstra aktualisert.

LES OGSÅ:* Kunne blitt dyrt å hjelpe skoleelevene -Fosna-Folket* Har begynt på 16 av 18 veiprosjekt -Fosna-Folket* - Vi jobber med saken, ganske intenst -Fosna-Folket

To tunneler pluss vei

I juni 2017 vedtok fylkestinget enstemmig at det skal bygges to tunneler langs fjordarmen. De to tunnelene blir på 1640 meter. I tillegg kommer 450 meter med ny vei. Reguleringsplanarbeidet pågår nå for fullt. Målet er at det hele kan stå ferdig i 2020.

Først var planen å anlegge fylling over flere holmer på nordsiden av fjorden, for så forsette med en 394 meter lang bru over den dypeste delen av Berfjorden til sørsiden. Den planen ble av flere årsaker lagt bort.

Prosjektet i Berfjorden har en anslått kostnadsramme på mellom 180 og 211 millioner kroner. Foto: Terje Dybvik

Fylke og kommune

Prosjektet har en anslått kostnadsramme på mellom 180 og 211 millioner kroner. Det er så langt foreslått finansiert ved at fylkeskommunen tar opp et lån på 190 millioner kroner som betales ned med fremtidige nasjonale rassikringsmidler. I tillegg skal Roan kommune inn med et tilskudd på 30 millioner kroner.

Trenger ei siste godkjenning

Selv om dette ikke er et av delprosjektene til Fosenvegene AS, er det Fosenvegene som har tatt ledelsen på prosjektet.

– Prosjektet skal tilbake til fylkespolitikerne for ei siste godkjenning før vi kan sette i gang, men alt tyder så langt på at det skal gå i orden, sier daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene.

Grunnundersøkelser

For tida pågår grunnundersøkelser i fjæra, med tanke på at overskuddsmasser fra tunnelene kan legges der.

Magne Halvorsen fra Roan og Erling Jansson fra Malm, begge i Statens vegvesen, var i full virksomhet da Fosna-Folket tok turen innom tirsdag denne uka.

– Prøvene vi tar skal avklare om grunnen kan bære overskuddsmassene her. Prøvene sendes til analysering ved laboratoriet i Trondheim, forklarer Erling Jansson.