Hele ti kvadratkilometer av sjøen utenfor Mølnbukt i Agdenes og over mot Ørlandet ble skannet med et svært avansert ekkolodd. Dybden i området varierer fra 0 til 420 meter.

Helt umiddelbart er det ikke funnet noe som ligner et fly, men det er for tidlig å si hva som skjuler seg i dataene. Materialet må behandles i ettertid, og svaret kan foreligge innen en liten uke.

Ottersbo forsvant sporløst med sitt fly den 22. mai 1977. Ingen vet sikkert hvor det ble av ham, men etter å ha undersøkt saken på nytt har Fosna-Folket konkludert med at flyet sannsynligvis styrtet utenfor Mølnbukt i Agdenes.

NGU og Fosna-Folket møttes i mars for å planlegge et nytt søk.

Slik var søket:

18:07: Da er søket avsluttet. Alt gikk etter planen. Vi har undersøkt om lag ti kvadratkilometer av Trondheimsfjorden. Helt umiddelbart har vi ikke funnet noe som ligner et fly, men det var heller ikke forventet. Kvaliteten på dataene ser ut til å være veldig god. Nå spørs det hva som kan skjule seg i det innsamlede materialet. Svaret kan foreligge om en liten uke.

17:43: Den siste delen av søket foregår utenfor Mølnbukta, på 260 meters dyp. Dybden synker raskt samtidig som fartøyet kommer nærmere land.

- Okey, da er vi ferdige da, sier Bøe. Klokken 17:43 avsluttes søket. Nå blir det spennende å se hva dataeksperter finner.

17:21 Ekspedisjonen er i ferd med å runde siste sving. - Nå skal vi ta en strekning på nytt, der datamaterialet ble forstyrret av støy.Det er først etter at datamaterialet er behandlet at geologene på noen som helst måte kan konkludere.

- Alt håp er ikke ute. Data må alltid prosesseres, men vi skal være heldige for å finne noe, sier Bøe.

17:11:  - Forhåpentligvis har vi flere svar i løpet av neste uke, sier Bøe.På Lade i Trondheim sitter dataeksperter som skal behandle dataene som i er samlet inn i dag. - Vi vet ikke hva som skjuler seg i datene før vi har fått bearbeidet dem, sier Bøe.

16:49: Søket går nå inn i sin siste fase. Geografien viser at det samlede søkeområdet vil være så mye som ti kvadratkilometer.

- Det ble enda mer enn planlagt, sier maringeologene.

16:32: Etter at dette søket er fullført, legger FF (forskningsfartøy) Seisma kursen for Finnmark, der fartøyet og besetningen skal oppholde seg i omkring to  uker, i forbindelse med andre store kartleggingsprosjekter.- Turen til Finnmark fra Fosen tar omtrent fire døgn, hvis det er bra vær, ifølge skipper Longva.

16:28: To søkelinjer gjenstår av søket. I lengde utgjør det omtrent fire kilometer. FF Seisma befinner seg nå nærmere Ørlandet enn Agdenes. Dybden er 391 meter, ifølge ekkoloddet.

16:18: - Selv om søkeforholdene er gode og vi får store mengder data, som skal prosesseres i ettertid, kan man likevel ikke kategorisk avvise at flyet likevel kan ligge inne i søkeområdet. Det er ikke gitt at vi ser flyet selv om vi passerer over det, sier Bøe.

16:12: Stø kurs og stødig hånd. Skipper Oddvar Longva til venstre, og maringeolog Reidulv Bøe til høyre.

16:07: Seisma befinner seg nå nesten nøyaktig midt på Trondheimsfjorden, mellom Mølnbukta og Ørlandet. På sjøbunnen begynner nå terrenget og bratne til igjen.

15:52: Rolf Myhren sitter ved spisebordet og leser krim.- Vi har vel egentlig ikke faste plasser, men skipperen sitter alltid motsatt for meg når vi spiser. På den vegghengte TV-en har de riks-TV-pakken.- Vi kikker litt på TV, noen fotballkamper og sånn, sier Myhren.

To etasjer over han fortsetter søket ufortrødent videre. Ekspedisjonen har nå tilbakelagt litt over halvparten av det ti kvadratkilometer store søkeområdet.

15:36: - Vi er heldige med været. Det er nesten stille. Det kunne nesten ikke vært bedre. Det er nesten ikke bevegelse i båten, sier Bøe.

15:21:  Besetningen om bord forteller at de deler på alle oppgaver; både renhold og matlaging.

- Favorittretten er nyfiska torsk. Vi pleier å fiske en del når vi er nord for Stad, men sør for Stad er det nesten ikke fisk å få, sier Bøe.I dag står det pølse på menyen.

- Vi pleier å spise pølse første dagen på ekspedisjon. Vi har plenty pølse, sier skipper Longva.

15:10: Ekspedisjonen bøyer seg helt inn til dataskjermen når skipper Longva zoomer inn på en prikk.

- Det kan være noe. Det kan også være en datafeil. Det er slike ting som vi må undersøke etterpå, sier Bøe.

FF Seisma søker nå på 400 meter dyp, og utstyret leverer slik det skal.

15:04: FF Seisma cruiser av gårde i jevn fart med det som føles som liten eller ingen bevegelse for journalistiske sjøbein. - Rundt fem knop er vanlig kartleggingsfart, sier Bøe. Skipper Longva, som styrer fartøyet, foretar en liten justering på farta. 5,6 knop nå.

14:54: Spennende, mystiske prikker fortsetter å dukke opp på skjermen med jevne mellomrom. - Det kan være datafeil, store steiner...eller et fly, hvis vi er heldige, sier Bøe. Det er funn som dette som må behandles av avanserte dataverktøy i ettertid. Det KAN faktisk være det forsvunne flyet.

14:42: Utstyret på FF Seisma er verdt mange millioner kroner, selv om båten i sin tid kostet bare én million. - Skulle vi hatt tilsvarende båt med det samme utstyret i dag, nytt, måtte vi nok bladd opp en tjue millioner kroner, sier Bøe.

14:38: Flust av ørsmå svarte prikker dukker opp på skjermen. - Det er mange funn her som vi må projisere og behandle i ettertid, sier Bøe. Kan det være fly?

14:32:  Seisma er nå ute på dypt vann, nærmere 300 meter. Det blåser vind og snø midt imot. Det er ufyselig å stå ute på dekk, men inne i styrhuset er det skikkelig hjemmekoselig. De avanserte verktøyene gjør jobben etter planen,  og snøværet over vann er ingen hindring.

- Det er egentlige perfekte kartleggingsforhold, sier Bøe.

14:23: - Dette er veldig gode kartleggingsforhold. Det er nesten ikke bevegelse i båten, sier maringeolog Bøe, mens journalistene forsøker å sette sjøbein.

14:20: Kartleggingen blir litt mindre detaljerte jo dypere sjøen blir. Men arbeidet går strålende så langt. Dataene som kommer opp fra dypet, er gode og tydelige. Men ingen fly - enda ...

14:16: Da begynner vi å bevege oss mot dypere vann. Det er en bratt fjellside under vann ned mot 400 meters dyp. Alt går etter planen så langt, men utstyret må justeres desto dypere vi søker.

14:15: Mannskapet om bord er vant til å tilbringe mange dager sammen - ofte så mange som to uker.

- Vi bor jo tett på hverandre, så det er viktig at vi går godt overens, sier Myhren.

Mannskapet har snart vært rundt hele norskekysten.

- Det har gått utrolig bra, egentlig. Ingen konflikter eller slåsskamper.

14:08: Fartøyet, FF Seisma, er fra 1985, og har vært i NGU’s tjeneste i 33 år.

14:01: Ekspedisjonen består av redaktør i Fosna-Folket Alexander Killingberg og journalist Erik Eikebrokk, maringeolog Reidulv Bøe, operatør Rolf Myhren og skipper Oddvar Longva. Det er en normal besetning om bord på FF Seisma. En teknisk operatør, en skipper og en geolog.

13:59: Ekspedisjonen diskuterer seg imellom om flyet kan være helt eller i deler. NGU har vært med på lignende ekspedisjoner tidligere. Seisma beveger seg nå utenfor Heggalten.

13:50: Første søkelinje er avsluttet - av tretten eller fjorten totalt. Hver linje er omtrent to kilometer. Seisma har nå snudd og følger en linje utenfor den første.

13:43: - Dette ser bra ut og utstyret fungerer, sier Bøe, samtidig som Seisma glir stabilt gjennom bølgene og data fra havbunnen popper opp på dataskjermen.

13:40: Seisma befinner seg nå tett utenfor huset til det andre vitnet, Unni Hegg, som stod frem i 2017 med sin historie. Hun mente du så et fly styrte, fra kjøkkenvinduet, et sted mellom der vi befinner oss nå, og midtfjords i retning Ørlandet. Selve søket, eller kartleggingen, er straks igang .

13:30: Seisma har vendt baugen mot land og er på vei inn mot området ved land, der søket skal starte, utenfor Mølnbukta.

13:17: For NGU sin del er ikke dette bare et stunt. Maringeolog Reidulv Bøe bruker konsekvent ordet ‘kartlegge’, ikke ‘søk’. - Vi tar uansett med oss disse datene, som er konfidensielle, inn i våre systemer. Disse skal projiseres av våre eksperter og kommer til nytte senere.

13:08: Sensoren som skal måle lydprofilen på dypet er på vei opp. Det tar tid. Det er dypt. Over fire hundre meter.

12:58: Ekspedisjonen jobber nå med å senke en sensor helt ned til sjøbunnen. Denne registrerer data fra de forskjelligene lagene i sjøen, før disse lastes inn i ekkoloddet etterpå.

Maringeolog Reidulv Bøe, redaktør Alexander Killingberg og journalist Erik Eikebrokk

12:43: Da er ekspedisjonen i gang. Ekkoloddene er aktivert og FF Seisma cruiset utover sjøen for å foreta en lydprofil før selve søket og bunnkartleggingen kan starte. Det blåser 5 m/s

12:27: NGU er straks på plass. Da er vi klare for søk.

11:51: I Mølnbukta opplever vi fortsatt en del vind, men ifølge værtjenesten på Ørland flystasjon blåser det kun 4-5 meter per sekund fra nordøst på rullebanen der. Været skal holde seg slik til i sekstida i ettermiddag. Vi krysser fingrene for rolig sjø.

11:25: Nå blåser det dessverre mye mer i Mølnbukt. Noen hvite topper på sjøen også, men ikke de store bølgene. Vi håper det roer seg til søket skal starte.

10:41: Da slapp NGU og FF Seisma endelig ut av kanalen i Trondheim. Da er det full gass ut mot Mølnbukt. Søket er ventet å starte klokken 13.00.

09.35: Søket blir sannsynligvis utsatt til klokken 14.00 i ettermiddag. NGUs forskningsfartøy FF Seisma kommer seg ikke ut av kanalen i Trondheim på grunn av en teknisk feil på jernbanebrua. Man får rett og slett ikke åpnet brua. Håpet er at dette skal løse seg til klokken 12.00. Helt utgjort altså, spesielt med tanke på at det nå er perfekte søkeforhold med rolig sjø utenfor Mølnbukt.

09.30: Da venter vi i spenning på at søket kan starte. Norges Geologiske Undersøkelse bidrar til søket med sitt forskningsfartøy FF Seisma. Det skal ikke sendes ned noen miniubåt på sjødypet i dag. Sjøbunnen skannes fra overflaten med et svært avansert ekkolodd. Når disse dataene i ettertid blir behandlet, kan det være mulig å se om det ligger et fly på bunnen. Desto dypere vi søker, jo vanskeligere er det å finne noe. På 400 meters dyp, som store deler av søkeområdet er, vil det være vanskelig å finne noe, men ikke umulig.