Fra og med januar 2019 er det flunkende nye elferjer som skal frakte passasjerer over fjorden på strekningene Flakk-Rørvik og Brekstad-Valset. Totalt kommer det fire nye batteridrevne ferjer til Fosen, to til hvert samband.

To av fire i Norge

Foreløpig er to av skrogene ankommet Norge. Det var i midten av mars at det første skroget til en av ferjene på Flakk-Rørvik kom til Myklebust verft. Her utføres det nå utrustningsarbeid der både dekk, elektronikk, propell og innredning skal på plass.

– Skroget på ferje nummer to kommer på slep fra Polen 26. mai, opplyser Grete Fuglem Tennås, administrerende direktør i FosenNamsos Sjø.

FosenNamsos Sjø tar over drifta av sambandet Flakk-Rørvik fra og med neste år.

Under slep

Begge ferjene skal være levert i løpet av november.

– Alt er i rute og i tråd med tidsplanen, sier Fuglem Tennås.

Ett skrog til ferjene på sambandet mellom Brekstad og Valset ankom Norge i slutten av april. Fjord1 overtar sambandet fra og med neste år.

– Det første skroget er nå på verftet til Havyard i Sogn og Fjordane. Skroget på den andre ferja er under slep akkurat nå, med forventet ankomst til verftet 19. mai, sier regionleder Odd Reidar Ormåsen i Fjord1.

Sprutvisir og lekerom

– Vi ligger godt an tidsmessig, og fartøyene kommer i god til før fristen, sier Ormåsen.

Det blir en ny ferjehverdag for reisende til og fra Fosen. På sambandet Brekstad-Valset vil begge ferjene være sertifisert for 50 personbiler og seks vogntog. For å beskytte kjøretøy mot sjøsprøyt bygges det høye, tette skansekledninger og sprutvisir.

Passasjersalongen vil ha lekerom for barn og egen kafeteria med mat- og drikkeservering. Det er også lagt opp til to soldekk.

360 graders utsikt

– Det blir veldig, veldig bra, sier Ormåsen som mandag deltok i dåpen til en tilnærmet lik elferje på Vestlandet.

På sambandet mellom Flakk og Rørvik vil de nye elferjene ha kapasitet på 130 personbiler og 10 vogntog med last. Et spesialdesignet sprutvisir skal beskytte kjøretøyene fra sjøsprøyt.

Salongen plasseres over bildekk der reisende får panoramautsikt over fjorden. Også her blir det lekerom og fullverdig kafeteria, samt automater når kafeteria er ubetjent.

1,9 mrd.

Om lag 43 prosent av energien ferjene bruker skal komme fra elektrisitet, ifølge FosenNamsos Sjø. Ferjene skal blant annet lade når de legger til kai mellom anløpene.

Fjord1 legger opp til at 80 prosent av energiforbruket til ferjene mellom Brekstad og Valset skal komme fra elektrisitet.

Totalt har de to kontraktene med AtB en verdi på 1,9 milliarder kroner.