I forbindelse med utbedring av tunnelene på E39 mellom Orkanger og Klett har vegdirektøren bedt Statens vegvesen om å utrede hvilke kostnader en eventuell totalstenging av strekningen vil få. Arbeidet vil pågå ut 2018.

Viktig åre for næringsliv

— Mye av næringstrafikken vår er avhengig av den veien. En totalstenging vil være helt håpløst. Det kan vi som politikere bare ikke gå med på, mener Finn Olav Odde (Sp), varaordfører i Ørland.

Omkjøring mens arbeidet pågår er tenkt langs fylkesvei 800 gjennom Skaun kommune.

Onsdag deltok Odde på et informasjonsmøte om tunnelutbedringene i regi av Statens vegvesen. Her var også ordførere og varaordførere fra framtidige Orkland kommune til stede.

— Jeg sa klart og tydelig fra at det ikke nytter å totalstenge veien. 15 000 biler i døgnet kan ikke kjøre gamle fylkesvei 800. Det er praktisk umulig, sier Odde.

Ny tunnelforskrift

Bakgrunnen for utbedringene som skal gjøres er EUs nye tunnelforskrift.

200 tunneler på det norske riksvegnettet må innen 1. april 2019 være utstyrt slik at konsekvensene av eksempelvis kollisjoner og bilbrann blir minst mulig. Det innebærer blant annet økt viftekapasitet, automatiske bommer og dobbeltsidig rødt blinkende lys ved alle tunnelmunninger.

Mens arbeidet utføres er det behov for stenging av tunnelene, i hovedsak på kveld og natt syv dager i uka, ifølge Statens vegvesen.

Den opprinnelige planen er at det også i perioder vil være helgestenging, men kun unntaksvis skal alle tunnelene stenges samtidig. Arbeidet er tenkt oppdelt i tre faser.

Kan spare tid og penger

For å spare tid og penger har imidlertid vegdirektøren bedt om en konsekvensutredning av en mulig totalstenging.

- Vi jobber nå med grunnlaget for utredningen, der man ser på hvorvidt det er realistisk å gjennomføre en stenging av E39 for å korte ned anleggstiden og redusere kostnader, opplyser prosjektleder Odd Arild Lindseth i Statens vegvesen.

Lindseth mener dialogen med ordførerne i de berørte kommunene har vært konstruktiv.

- Det er viktig å understreke at dette er ei utredning, og den angår alle tunnelutbedringene i landet – ikke utelukkende E39. Vi ønsker ikke å skape unødig engstelse blant folk, men vi er pliktige til å se hvordan samfunnets midler best kan utnyttes. Konklusjonen i saken er helt og holdent opp til vegdirektøren, sier Lindseth.

Ønsker tredeling

Odde og hans kolleger i Orklandsområdet vil nå jobbe for at den opprinnelige planen blir gjennomført, nemlig at arbeidet deles inn i tre faser.

— Det vi jobber for nå er at arbeidet skal være delt i opp tre, i stedet for at man jobber på hele strekningen og stenger av alt. Vi har også fremmet ønske om at stenging ikke starter opp før veiarbeidet fra Klett til Sandmoen er ferdigstilt. Hvis ikke blir det totalt kaos, sier Odde.

— En tredeling av arbeidet, nattestengt og redusert hastighet er den eneste løsninga vi kan strekke oss til, legger han til.