- Dersom det blir investeringsbeslutning allerede i juni, spretter i alle fall jeg champagnen, sier Roan-ordfører Einar Eian (H).

Fosna-Folket har i en rekke artikler skrevet om rasproblematikken i Roan. Etter det siste store raset over fylkesvei 14 i Berfjorden og den påfølgende veistengingen i desember, ble det fortgang i sakene. Nå skal fylkesutvalget i Sør-Trøndelag i et ekstraordinært møte førstkommende onsdag behandle bru over Berfjorden som møtets eneste sak. Dersom fylkesrådmannens innstilling blir vedtatt, kan et skisseprosjekt med finansieringsplan være klar allerede i juni. Dersom alt går etter planen, kan fylkestinget allerede i juni gi et endelig ja til bru over fjorden. I beste fall kan brua åpnes allerede i 2019.

Arbeidsgruppe

Etter raset i desember i fjor, vedtok fylkesutvalget å nedsette en arbeidsgruppe som skulle se på mulige varige løsninger på rasproblematikken i Berfjorden. Blant dem som har sittet i gruppen er KrF-politiker Karin Bjørkhaug, daglig leder i Fosenvegene Knut Sundet, Olaf Rovik fra Statens vegvesen og Roan-ordfører Einar Eian (H).

Skissen viser dybdeforholdene i Berfjorden. Brua kan bli hele 390 meter lang. Fjorden er 50 meter dyp på det dypeste der brua skal gå over.

178 mill.

Etter to møter, undersøkelse av grunnforhold i fjorden samt en befaring i Berfjorden, har arbeidsgruppa konkludert med at den beste løsningen er utfylling og bru rett over Berfjorden.

«Etter en samlet vurdering anbefaler arbeidsgruppen at det legges vekt på å legge til rette for en løsning som gir en samlet, helhetlig og framtidsrettet løsning med fylling over holmer med bru. (alt 10), kostnadsestimert til kr 178 mill eks. mva med en usikkerhet på -15/+30% (143 mill + 35 mill jfr. basert på usikkerhet ved fundamentering dybdeforhold)», heter det i arbeidsgruppas konklusjon.

Skisseprosjekt

Det som fylkesutvalget skal behandle på tirsdag, er først og fremst et retningsvalg. Det er ingen endelig beslutning om at det skal bygges bru over fjorden. Arbeidsgruppa vil ha et enda bedre beslutningsgrunnlag på plass, før den endelige investeringsbeslutningen kan tas.

«For å kvalitetssikre et godt og sikkert beslutningsgrunnlag anbefales det å gjennomføre et skisseprosjekt før endelig beslutning og gjennomføring av prosjektet vedtas. Skisseprosjektet anbefales finansieres over planlegging/ skredsikringsmidler», står det i arbeidsgruppas konklusjon.

Etter raset i Berfjorden i desember 2016. Foto: Alexander Killingberg

Innstillingen

Fylkesrådmannens innstilling til møtet har de samme hovedtrekkene som arbeidsgruppas konklusjon.

  • Arbeidsgruppas utredning anbefales godkjent.

  • Videre foreslår fylkesrådmannen at man skal vedta å gå videre med anbefalt løsning med fylling over holmer og bru over Berfjorden. Prosjektet er kostnadsestimert til 178 millioner kroner.

  • Fylkesrådmannen innstiller på at det snarest utarbeides et skisseprosjekt og at endelig forslag til løsning med finansieringsforslag legges frem for fylkestinget i juni 2017.

  • En forutsetning for prosjektet, er at det inngås en bindende avtale med Roan kommune om et anleggsbidrag på minimum 30 millioner kroner.

  • Fylkesrådmannen foreslår videre at de allerede påbegynte rassikringstiltakene på dagens vei i Berfjorden gjennomføres.

Skolebarn med båt

Roan-ordfører Eian har godt tro på at fylkesutvalget onsdag vedtar å igangsette et skisseprosjekt.

- Det har jo lenge vært fokus på rasproblematikken i Berfjorden. Hvorfor lykkes dette nå?

- Det er jo et gjentakende problem i Berfjorden. Det tvinger seg fram. Det ble jo så galt etter det siste raset i desember, at foreldrene ikke turte å sende barna med skolebussen. Det forsto fylkespolitikerne også, og det ble satt inn båt i stedet. Den går jo ennå, påpeker han.