Nå hugges MF Lagatun

Etter nesten femti år i mer eller mindre ferjedrift, er den siste av Skansen - Vanvikan-ferjene som fremdeles er i hjemlandet, kommet til siste fortøyningshavn.

MF Lagabru, eks MF Lagatun, ved Fosen Gjenvinning. Foto: Knut Grinde/Fosen Gjenvinning AS 

Dette bildet av MF Lagatun tok Johan Aars ved Skansen ferjeleie i 1971. 

Gammeldagan

Ferga det er snakk om er tidligere MF Lagatun. Det er Johan Aars i Leksvik som synes den er vel verdt å omtale før den ikke er med. Han skriver:


Ny i 1964

Da jeg forleden tok en tur til Fosen Gjenvinning i Stoksund for å se om det var kommet noen nye fartøy til opphugging, fikk jeg øye på et som virket veldig kjent. Kunne det virkelig være gamle MF Lagatun? Jo det var den, for da jeg kom nærmere fikk jeg bekreftet det jag ante. Der låg den gamle sliteren som nå bærer navnet MF Lagabru.

Den 14. mai i 1964 ble nyferja til Fosen Trafikklag AS overlevert som bygg nummer 20 fra Storvik Mek. Verksted AS i Kristiansund. Prisen på nybygget, som fikk havnet MF Lagatun og for øvrig oppkalt etter Frostabåten med samme navn, var på 2 millioner kroner. Grunnen til at Frostabåten ble oppkalt, var at Frosta Dampskibsselskab som eide DS Lagatun fusjonerte med flere andre selskap og ble til Fosen Trafikklag AS i 1958.


25 biler

Til framdrift av MF Lagatun ble det innsatt to stykker Caterpillar Diesel av typen D 353. Nyferja hadde kapasitet for 300 passasjerer og 25 personbiler. Ikke lenge etter overleveringen ble ferja satt inn i sambandet Skansen - Vanvikan. Der gikk den uavbrutt fram til 1980.

Etter nedleggelsen av sambandet Skansen - Vanvikan dette året ble ferja overført til sambandet Storoddan - Sunde - Sandstad. Fire år senere ble ferja satt inn i Hitra-Frøya-sambandet etter at ferja MF Kong Øystein kantra i ferjeleiet på Kjerringvåg. Senere dette året, altså i 1984, ble den reserveferje i sambandet Brekstad - Valset.


Salongen fjerna 

I 1986 ble MF Lagatun gjenstand for en stor ombygging ved Kvemhusvik Verfl på Hitra. Da ble salongen i overbygget fjerna på grunn av strengere stabilitetskrav. Dermed var 100 passasjerplasser borte.

De neste femten årene ble en omflakkende tilværelse for «Lagatun», da den ble benyttet som reserve- og leieferje. I to perioder, både før og etter at øvre salong var fjerna, var ferja utleid til Innherred Aktie Dampskibsselskab til bruk i sambandet Kjerringvik - Vangshylla. I disse årene gikk den også mye i sambandet Brekstad - Valset som reserve.

I 2001 ble ferja utlagt for salg. Etter en tid ble den overtatt av et annet selskap og fikk navnet MF Lagabru.


Erling Wold

En av de første som førte MF Lagatun var nå avdøde kaptein Erling Wold. Han hadde tidligere vært ansatt i Frosta-selskapet og ble med over til Fosen Trafikklag AS.

Det er nok mange andre som opp gjennom årene har tjenestegjort om bord i MF Lagatun. Fra tida i sambandet Skansen - Vanvikan husker jeg spesielt matrosene Anton Kvithyll (fra Rissa), Reidar Sund (død, bosatt i Vanvikan). Trygve Angell (død, var bosatt i Vanvikan) og Magne Arntsen (død, var fra Trondheim) og den gang unge Lilly Eriksen i kiosken. Frosta-damen kan vi forresten treffe i kiosken på en av Fosenferjene fremdeles, om vi er heldig. Hun er pensjonist, men tar noen vikarvakter i kiosken på MF Korsfjord.

Der slutter historien om den gamle sliteren MF Lagatun, som var den tredje ferja i sambandet Skansen - Vanvikan.


Kilde: Boka «Selskapet og dets fartøyer. Fosen Trafikklag ASA» av Finn R. Hansen.

Bidrag til denne spalten:
terje.dybvik@fosna-folket.no

Post:
Fosna-Folket
7129 Brekstad