Fra Vanvikan – Skansen til elefantfrakt i Afrika

MF Fosenferja ble den første bilferga til å trafikkere over Trondheimsfjorden på sambandet Vanvikan – Skansen i Trondheim.

MF fosenferja til kai i Vanvikan i 1956. 

Gammeldagan


Fergealderen ble en realitet, etter at veiutbyggingen i Fosen var kommet så langt at Kvithyll og sørsiden av Stjørnfjorden hadde veiforbindelse med Vanvikan. Pinseaften 28. mai 1955 ble fergesambandet mellom Vanvikan og Skansen i Trondheim offisielt åpnet.

Maks 20 biler

Den etter hvert legendariske MF Fosenferja ble satt inn i ruta. Det var det nystiftede selskapet AS Fosenferja, som ordfører Holger Stjern fra Stoksund sto i spissen for, som var operatør for nyvinningen. Den nye ferga tok maksimalt 20 biler og 300 passasjerer. Det ble også bestilt en ferje til på samme størrelse, hvilket fikk Holger Stjerns navn. Dette var ferga som ble hentet heim til Trøndelag fra Finland i november.

På ei ekstraordinær generalforsamling fusjonerte flere trafikkselskaper 14. desember 1957. Det nye selskapet ble operativt fra 1. januar 1958 under navnet Fosen Trafikklag AS. Siden november 1978 har fergedriften skjedd mellom Flakk og Rørvik. I tillegg har man siden juli 1977 hatt sambandsdrift med ferger mellom Brekstad og Valset.

LES OGSÅ:
* Bildegalleri med de gamle rutebåtene i Fosen her!
*
Hurtigbåtalderen startet med denne - Fosna-Folket

Faksimile Uke-Adressa 27. oktober 1984. 

Elefanter på de fleste turene

MF Fosenferja ble levert av Trondhjems mek. Verksted 26. mai 1955. Men hvor ble den av? I 1982 solgte Fosen Trafikklag ferga til Fekete & Co A/S i Tønsberg. Samme år ble den igjen solgt, da til Gabon Ferry Services S.A.R.L..

I januar 1984 kunne bladet Frivakt, gitt ut av velferdstjenesten for handelsflåten, melde om at ferga befant seg i den vestafrikanske staten Gabon. Den var omdøpt til «Ozori», og trafikkerte daglig mellom byen Port-Gentil og hovedstaden Libreville. Frivakt opplyste om at lasten var litt annerledes enn da den var i Trøndelag. For i tillegg til biler og folk fraktet den elefanter på de fleste turene. Ferga var ellers blitt malt om til helt oransje.

Oktober samme år kunne man finne en større artikkel i Uke-Adressa om Fosenferjas nye liv.

SE OGSÅ: Her er høydepunktene fra ferden med «Holger Stjern» - Fosna-Folket

Vraket i 1991?

Ulike kilder oppgir fergas endelikt på noe ulikt vis. Mens skipshistorie.net mener den ble senket ved Gabon i 1989, er det flere andre kilder som mener den ble nedrigget og vraket i 1991. Uansett, ingen har rapport om at den har eksistert siden den tid. Etter det Fosna-Folket kjenner til.

Så håpet om å bringe den aller første Fosen-ferga tilbake til heimlige farvann, som man klarte med MF Holger Stjern, virker fånyttes. Eller?

Har du bidrag til «Fra gamle dager»-spalten/Gammeldagan?
Send en mail til: terje.dybvik@fosna-folket.no!