Det var året Fosen Trafikklag investerte i en hydrofoil som kunne gjøre godt over 30 knops fart.
«Nisen»
Dette er en båttype med et bæreplan, eller vinger, som får skroget til å løfte seg over vannskorpa når man kommer opp i høyere hastighet.
Båten het HB Nisen. Opprinnelig var den levert i 1963 med navnet «Sundfoil II» fra Westermoen Hydrofoil A/S i Mandal. Den ble av den første eieren, det svenske Rederi Ab Sundfart i Malmö, satt i rute over Øresund til Sverige og Danmark.
Båten ble egentlig kjøpt inn av Fosen Trafikklag for å avlaste MS Fru Inger i Brekstad-ruta på sommeren. Med rom for 62 passasjerer, ble den satt i rute Trondheim – Brekstad, med forlengelse til Hitra, Leksvik og Frosta.
I 1970 ble båten omdøpt til HB Fosenfoil. Den viste seg snart å ha en del utfordringer, blant annet med hensyn til sårbarheten overfor ting og tang som måtte flyte i vannet. Man fikk heller ikke operere med båten på vinteren. På denne tida hadde Westermoen Hydrofoil utviklet det som skulle få typebetegnelsen Westamaran: katamaraner med to skrog. I 1973 fikk trafikklaget levert sin første: «Kongsbussen».
Dette bidet er fra et postkort med flere motiver fra rundt 1970, signert Fosen Foto. Midt i billedflaten ligger Fosen Trafikklags MS Fru Inger med et av sine søsterskip like bak. Til venstre på dette bildet har vi HB Fosenfoil. Foto: Fosen Foto
Italia
Året etter ble «Fosenfoil» tatt ut av trafikk. Båten ble solgt til italienske Societa Navigazione Alta Velocita (SNAV), som satte fartøyet i tjeneste mellom Italia og Sicilia. «Fosenfoil» var da fått navnet «Freccia di Procida». Historikken deretter er langt mer usikker. Etter det undertegnede har klart å finne ut, ble «Freccia di Procida» hogd oppi 1989. Men her mangler vi helt sikre kilder.
Nederst ses søsterskipene «Sundfoil I» og «Sundfoil II». Sistnevnte ble senere omdøpt til «Fosenfoil. Foto: Skjermdump fra classicfastferries.com
Har du bidrag til «Fra gamle dager»-spalten/Gammeldagan? Send en mail til: terje.dybvik@fosna-folket.no!