For i helgens New York Style Magazine, storavisens magasin for folk som er interessert i «mote, kunst, design, mat, interiør og reiser», anbefaler folk å reise til Trondheim byen som har «vokst frem som en hub for unge kreative personer».

Men etter å ha ramset opp hotell og restauranter i Trondheim, vender New York Times nesen utover:

«Den svensk-fødte norske tekstilkunstneren Hannah Ryggen var berømt i Skandinavia på 1950- og 60-tallet for sine fantastiske veggtepper, som skildret krig, makt og totalitær ideologi, og var laget av ull fra lokal sau som var farget med farge fra planter sanket lokalt. Stolt av å tilhøre venstresiden, bodde og arbeidet hun fra en gård uten elektrisitet og rennende vann, omtrent en time utenfor Trondheim.»

Nordenfjeldske kunstindustrimuseum har den største samlingen av Ryggens verker. Men museet er for tiden stengt, og det er her Brekstad kommer inn:

«Du kan lære mer om kunstneren ved å ta båten til Hannah Ryggen-senteret på Brekstad - for å se noen av de store, antifacistiske veggteppene», skriver New York Times og linker til Ørland kultursenter.

Men ikke nok med det:

Bortsett fra Olav Tryggvason og Henrik Ibsen, er alle personene som er omtalt i saken fosninger - eller ihvertfall nesten.

Jonas Nåvik omtales som en av «pionerene» i Trondheims restaurantverden, etter at han flyttet hjem fra Chicago.

Heidi Bjerkan fikk med Credo byens første stjerne i Michelinguiden i 2019, og hylles blant annet for sin sirkulærøkonomiske tilnærming til driften.

Fosning i det utvidede begrepet hun også.

At den tredje fosningen er Ryggen, er selvfølgelig ikke oppsiktsvekkende.

New York Times har ifølge seg selv drøyt ni millioner digitale abonnenter verden rundt.

Så ikke bli overrasket om en turist faktisk følger rådet og går i land på Brekstad-kaia.

Avisen beskriver turen utover Trondheimsfjorden en «scenisk en timer lang reise».

Så til vedkommende som følger rådet er det bare en ting å si:

«On the ferry: Be sure to pick a seat on the right hand side.»