Elektrisk nytt år

NRK-reporter Morten Karlsen kunne i fjor sommer irritert fortelle at han brukte sju timer på å kjøre fra hytta Lysøysund i Ørland og hjem til Trondheim, skriver redaktør i Fosna-Folket, Gunn Kari Hegvik, i denne kommentaren. 

Miljøkonsulent Liv Heide, Kristian Lyng-Jørgensen, Rissa kraftlag og daglig leder på kraftlaget Per-Arne Sæther foran ladepunktet på kraftlaget. Det er ikke en hurtiglader. Bildet er tatt tidligere.  Foto: Sigrun Overland.

Debatt

- Det er jo litt min feil også, for jeg hadde ikke ladet den helt opp. Men på Fosen finnes det nesten ingen hurtigladere for elbil. Skal jeg lade bilen på vanlig lader, tar det nesten ett døgn, sa Karlsen til Adresseavisen.

Og joda, det var litt hans feil. Han hadde glemt en nøkkel, og den alternative stikkontakten virket ikke. I tillegg hadde en omvei fra Trondheim og til Stokkøya før Lysøysund, tappet bilen for strøm.

I år er det grunn til å tro at Karlsen kan slippe såkalt rekkeviddeangst når han ferierer på Fosen. For på ett år har nettverket av ladestasjoner, om ikke eksplodert, så ihvertfall økt betraktelig:

I Indre Fosen er det nå 14 ladepunkt. I Ørland åtte, i Åfjord er det minst fire og i Osen tre, ifølge ladestasjoner.no. Og da er ikke ladestasjonen på Stokkøya registrert enda. Samtidig skal en ny hurtiglader være like om hjørnet i Rissa sentrum, i følge Rissa kraftlag.

– Vi ser at det er økende behov for elbilladere. Markedet vokser og vokser, og vi har fått beskjed om at der er manglende behov, spesielt i Ørland kommune, og spesielt i sentrum, sa Stian Tyskø, produksjonsansvarlig hos Fosenkraft Energi, til Fosna-Folket.

Det er ikke bare Karlsen som har hatt ladeproblemer på Fosen. Dag Kjetil Rødsjø, som driver Rødsjø trafikkskole i Indre Fosen, uttalte til Fosna-Folket i mars at det var krevende å drive kjøreopplæring med elbil på Fosen, på grunn av få ladestasjoner.

- Det er en utfordring for oss som har hørt på myndighetene, og skulle tenke fremover og kjøpe elbil. Det betyr at jeg må bruke dieselbilen på Fosenhalvøya og kjøre elever med elbil til Steinkjer, hvor det jo er mange lademuligheter, sa Rødsjø til Fosna-Folket.

Med det nettverket som er kommet opp på det siste året, kan Karlsen nå kjøre på utflukt både til Osen og Bessaker, før han kan nyte en bedre lunsj på Hosnasand i Åfjord på returen til Lysøysund. Og det med fulladet bil.

Forhåpentligvis kan også Rødsjø drive langkjøring med elever i regionen, uten å gå tilbake til dieselbilen.

På kun ett år er det lagt til rette med en infrastruktur for en helt annen bilpark enn den som har preget veiene de siste tiårene. Det er ikke mindre enn et stort steg for regionen, tatt på imponerende kort tid.