Å bade i skogen

Vi visste det vel egentlig, at en tur i skogen har en større helseeffekt enn den umiddelbare treningseffekten det gir å gå en tur, skriver Gunn Kari Hegvik, redaktør i Fosna-Folket, i denne kommentaren.

Naturlig vannstasjon fra Nordelva i Indre Fosen.   Foto: Kai Remi Stoum

Debatt

Japanske forskere har nå funnet ut at effekten av en tur i skogen er langt sterkere enn allmenn fornuft skulle tilsi.

For det er ikke uten grunn at forskerne har brutt seg på dette, vil mange hevde, naturlige spørsmålet.

I Japan har såkalt skogsbading, eller shinrin-yoku, i årtier nærmest vært for en folkebevegelse å regne. Så stor at den japanske regjeringen siden begynnelsen av dette årtusen har satt vesentlige krefter inn på å dokumentert helsegevinsten av aktiviteten.

Resultatet er ikke noe mindre enn imponerende:

Selv et kortere opphold i skogen kan styrke immunforsvaret og redusere stress, aggressivitet og depresjon. Og ikke nok med det - virkningen på kroppen kan måles i opptil en måned etter turen i skogen.

Det er bare en hake ved det hele. Skogsturen kan ikke gjennomføres på en hvilken som helst måte.

For folk gjør ofte en stor feil:

De går for fort.

-Man skal gå så langsomt, at man kan ta inn omgivelsene rundt seg med alle sanser. Man skal ta seg tid til å lytte til lydene, luktene og merke seg hvilke planter man har rundt seg og virkelig se bladene og trærne, sier skogsguide Tsuyoshi Masuzawa (67) til det danske magasinet Zetland.

Gratis styrket immunforsvar er også tilgjengelig på Fosen. En veldig enkel tur som trolig gir noe av den samme effekten er turen fra Krinsvatnet til Nordfjorden. Se bare her hvordan Fosna-Folkets turspaltist, Kai Remi Stoum, beskrev den for noen uker siden:

«Kvitveisa spretter innimellom grantrærne, orrleiken høres godt i furuskogen på morgenkvisten og ned Nordelva renner skiføret bort og rensker opp elvaløpet til storlaksen. Det yrer av liv i marka nå.»

Gå en tur i skogen i det fine været. Hold tempoet nede. Gevinsten er på flere måter trolig langt større enn du tror.