Ørland kommunes vanvittige pengeforbruk

Christian Aune har sendt inn dette leserinnlegget.

Illustrasjonsbilde av den gamle HV-brakka på Austrått.  Foto: Terje Dybvik

Debatt

Jeg har nå de siste årene sittet og sett på den nye Ørland kommunes overdrevne pengebruk, og skjemtes, Men det er ikke før nå at jeg har bestemt meg for at jeg kan ikke sitte stille og se på at fellesskapets penger blir sløst vekk slik som det gjøres nå.

Dette brevet fikk Ørlands ordfører og varaordfører. Ordføreren har besvart meg med et godt svar, og til og med bedt meg på kaffe for å gjennomgå denne saken, mens varaordfører ikke har besvart henvendelsen.

I det private er det slik at tjener jeg 35000 kr mnd. Så bør jeg helst ikke bruke mer enn 30.000 kr, så har jeg 5000 kr jeg kan spare. Bruker jeg 40.000 kr en mnd, vil det si at jeg må låne 5000 kr. De pengene må jeg selv betale tilbake til kreditor. Jeg får ikke hjelp til å gjøre det. Det er jeg som har sløst og brukt over evne, dermed er det jeg som må betale for dette.

Slik mener jeg det skulle ha vært i Ørland kommune også. Når dere politikkere sløser bort pengene våre, så er det dere som må betale for det, ikke oss innbyggere. Vi har ikke bedt om at prosjektene med rådhusene skal bli igangsatt. Vi har ikke bedt om disse sykkelhotellene. Og hvorfor er det slik at Bjugn sentrum skal få et sykkelhotell som er tilnærmet dobbelt så dyrt som Brekstad får? I mine øyne har ikke Bjugn sentrum de kvalifikasjonene som skal til for å opprettholde et slikt tilbud. Jeg kan til dels gå med på at Ørland kan ordne et slik hotell, MEN så er det slik at vi som har pendlet med båt til Trondheim vet at folk tar med seg syklene til Trondheim. Jeg har vært i praksis hos vaktmestertjenesten i gamle Ørland kommune, og har sett båter med pendlere komme og gå. INGEN sykler står igjen.

Så til neste irritasjonsmoment. Gamle HV-brakka på Austrått. Der er det innhentet priser på utskifting av takrenner og nedløp. Bygget er ikke i bruk. Men kommunen eller Roret skal fremdeles eie og drive det. Hvorfor kan ikke kommunen selge eiendommen da? Nå må dere ta dere sammen, kvitte dere med daukjøtt, både når det gjelder ansatte i kommunen, samt eiendommer som kommunen åpenbart ikke har råd til å drifte. Flytter vi oss noen hundre meter bort, så har dere Austrått Gård, Ørland kommunes stolthet Ifm borg, historie og eiendom. Den står og forfaller. Bordkledning blåser av veggene når det er storm og sterk vind. Takrennene lekker, og nedløpene er overhodet ikke i orden. Jeg skjemmes over hvordan kommunen bevilger penger til eiendommer. Nå må dere ta et valg, eie, eller selge.

Ørland kommune har sterkt behov for at noen utenifra kommer inn og bidrar med friske øyne. Noen som skjønner at fellesskapets penger ikke kan sløses med slik som det er gjort i senere tid. Etter at Bjugn og Ørland ble slått sammen så har alt blitt en eneste stor barnehage, det er skammelig.

Når skal kommunen slutte å opprette stillinger for alle som kommer seg innom veggene? Det popper opp stillinger i fleng. Som etter mine og flere andres meninger er tull. Å RORET KF, der vet jeg ikke om jeg vil uttale meg, for det er virkelig et pengesluk å tull uten sidestykke.

Nå må dere to, som sitter i hovedsetet for å skulle drive Ørland kommune trygt begynne å ta jobben på alvor. Å drive kommunen trygt. Jeg vet at det er styrker i kommunestyret som kjemper for saker, men så vidt meg bekjent så går det fint an å si at per nå har vi ikke mulighet til å gjennomføre disse tiltakene pga økonomisk situasjon. Privat har jeg også lyst til å totalrenovere huset og eiendom, men jeg kan ikke pga økonomisk situasjon. Jeg har ikke råd til å gjøre det, ergo blir det litt etter litt. OG DET! Må gjøres i Ørland kommune også.

Det er også kommet meg for øre at vannverket har ansatt folk i bøtter og spann, da kommunale vannledninger skal vedlikeholdes og skiftes. Da spør jeg, er det virkelig kommunefolk som gjør det? Meg bekjent eier ikke kommunen verktøy og maskiner til å gjøre det. Og da blir entreprenør innleid. Så hvorfor skal vannverket ha en folkemasse tilsvarende et middels entreprenørfirma da? Og hvem må betale for dette? Jo, jeg og andre beboere i Ørland. ENTEN VI VIL ELLER IKKE…

Når det kommer til eiendomsskatt så har vi alle som har signert på oppropet mot eiendomsskatt ingen lyst til å betale for det sløseri som er begått. Jeg kommer til å kontakte de instanser som trengs for å søke om å få slippe dette. Da det ikke er meg som har kastet penger ut av vinduet. Jeg skal være såpass ærlig å si at det frister å selge barndomsheimen min som jeg er oppvokst i, og har eid siden 2015. PGA av alt tullet som har foregått i Nye Ørland kommune. Jeg skjemmes over å ha folkevalgte som sitter per nå i kommunestyret og bestemmer, da jeg mener fåtall av dem er kompetente til å ha det vervet dem nå har.

Dette er ganske klar tale fra en som har irritert seg lenge nok over det som foregår. Jeg ønsker imidlertid svar på denne mailen både fra Tom og Ogne. På grep som kommunen skal ta for å minske pengebruken. Å hva dere har tenkt å gjøre med eiendommer som kommunen åpenbart lar forfalle.

Jeg sier som Atle Antonsen i den papirretur-reklamen: Ta dere sammen.

En fortvilet hilsen fra en bekymret og irritert huseier i Ørland kommune.

Christian Aune

------------------

Har du lyst til å få ditt leserinnlegg på trykk? Send det inn til redaksjonen@fosna-folket.no

Du finner alle leserinnlegg som er publisert på Fosna-Folkets nettsider på Debatt-siden ved å trykke her.