«Hva er det med disse gamle sliterne?»

«Hva er det med disse gamle sliterne på kjøl som fatter interessen til så mange?» Spørsmålet stilles av redaksjonssjef Terje Dybvik i denne kommentarartikkelen.

MF Holger Stjern under navnet «Pielinen», fotografert i går torsdag i Finland.  Foto: AS Fosenferja

Debatt

Om alt går som planlagt, kaster entusiaster i AS Fosenferja loss i morgen lørdag i Finland, for å ta MF Holger Stjern tilbake til Trondheimsfjorden. AS Fosenferja er selskapet som er stiftet for å eie og drifte den gamle ferga. Den har i mange år har båret navnet Pielinen, etter den finske innsjøen den har gjort tjeneste på. «Holger Stjern» er ei ferge vi litt opp i årene minens godt fra sin tjeneste på det daværende sambandet Vanvikan – Skansen i Trondheim. Det var den gangen overfarten tok nesten en time, og man måtte påregne lang ventetid rundt høytidene. Kapasiteten var en helt annen enn den vi har i dag, må vite.

Jeg har blitt så gammel at jeg så vidt også kan minnes fjordbussen MS Fru Inger. Den gikk i Trondheimsfjorden i mange år før hurtigbåtene overtok. To en halv time tok det i verste fall å komme seg mellom Brekstad til Trondheim med «Trondheimsfjordens hvite svane». Det ble også gjort et forsøk på å få «Fru Inger» heim fra Mexico for en god del år tilbake, men den aksjonen falt til slutt i grus.

Hva er det med disse gamle sliterne på kjøl som fatter interessen til så mange? Når jeg sier mange, så er det dog i første rekke hos oss som nettopp kan knytte minner og opplevelser til disse fartøyene som utgjør interessegruppa. Dette handler kort og godt om nostalgi, det å få en smakebit på noe ligger lagret et godt stykke bak i bevisstheten hos oss som opplevde disse båtene mens de var i ordinær drift og kanskje trigge minnet til å komme opp med enda flere minner fra en svunnen tid.

Også for de yngre generasjoner er det etter mitt syn viktig å ta vare på noen gode eksempler på hvordan vi før tok oss inn og ut av Fosen. Like viktig som at noen sørger for å ivareta veteranbiler, er det å kunne ta tilbake og sette i stand noen av disse gamle båtene.

Terje Dybvik
Redaksjonssjef