«Jeg tror at fylkespolitikerne og folket er lurt trill rundt»

Skal faren disse ferjene representerer dysses ned i håp om at flere eksplosjoner ikke skjer, spør Harald Andresen i dette debattinnlegget.

MS Ytterøyningen i frostrøyken på vei til Brekstad i desember i fjor. Illustrasjonsfoto.   Foto: Terje Dybvik

Debatt

Den ombygde batteriferja M/F Ytterøyningen eksploderte ved Sydnes ferjekai i Kvinnherrad i midten av oktober. Eksplosjonen i batterirommet var så kraftig at brannbilen på kaia sto og ristet, og brannfolka valgte å trekke seg noen hundre meter tilbake inntil eksperthjelp var på plass. En stor del av de kraftige platene i bildekket bula ut som følge av den kraftige eksplosjonen.

Dette er uhyggelige saker. Det kan gå frysninger nedover ryggen ved tanken på en lignende eksplosjon, med påfølgende brann, skulle skje med en ferje under fart – full av kjøretøyer og passasjerer. Ferjene frakter og ofte bensinbiler og annen farlig last – til og med sprengstoff.

Etter eventyret med gassferjene, som «alle» ville ha, og som heller ikke var ufarlige, ble det satt inn nye el-ferjer i sambandet Rørvik-Flakk ved siste årsskifte. Denne gangen var det batteriferjer som skulle redde miljøet. Nå viser det seg altså at dette er farlige saker. 

Jeg stiller spørsmålet også denne gangen – som jeg gjorde under hallelujastemningen for gassferjene: Hvorfor bruke bil-/passasjerferjer som «prøvekaniner» - hvorfor ikke heller godsbåter? Skulle en eksplosjon skje midtfjords mellom Rørvik og Flakk vil det kunne få katastrofale følger, spesielt om det er bensinbil om bord. Det sitter alltid mange mennesker i bilene på dekk. Evakuering skal skje ovenfra på ferjene, dit må en og for å finne redningsvestene.

Her er det soleklart at det eksperimenteres med teknologi langt inn i grenseland. Og at det gambles med menneskeliv. Hvor er politikerne, rederiet? Skal faren disse ferjene representerer dysses ned i håp om at flere eksplosjoner ikke skjer – det er vel snakk om penger her også?

Jeg tror ellers at fylkespolitikerne og folket er lurt trill rundt med henhold miljøgevinsten også denne gangen. Gevinsten i så måte ville vært større om vi hadde sagt nei takk til et par cruiseskip inn fjorden hver sommer. Det påhviler her politikere og rederi et enormt ansvar og de ikke tar el-ferjene ut av drift.