Debatt

«Kampen om hurtigbåten»

Heidi Wold-Tyldum har skrevet dette innlegget om hurtigbåtforbindelsen til og fra Hasselvika i Indre Fosen kommune.
Debatt

Etter mye frem og tilbake med rutetider, et utall arrogante uttalelser fra ATB og et ensidig fokus på voldsomme ti minutters besparte reisetid for ørlendinger, får det være nok. Nå får fosninger pinadø stå sammen for å få på plass et hurtigbåttilbud som gagner fellesskapet på Fosen. 

Fredag 4. oktober kunne man lese i Fosna-folket at ATB endrer sine rutetider (igjen). De siste månedene har det pågått et prøveprosjekt, hvor hurtigbåten har anløpt Hasselvika på vei til Trondheim om morgenen og på vei til Ørlandet om ettermiddagen. Da den tilmålte tid var slutt, ble anløpene fjernet – med store konsekvenser for oss som blir berørt. Men, som ATBs avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur Harald Storrønning uttaler: «Dersom det er etterspørsel etter et tilbud, vil publikum begynne å bruke det». Da dukker det opp noen helt vesentlige spørsmål ATB og involverte politikere og parter må ha med seg inn i evalueringsrunden. For:

  • de nye anløpene er ikke blitt nevneverdig markedsført fra ATBs side
  • prøveprosjektet har pågått over sommermånedene, hvor folk flest har fri
  • Prøveprosjektet har vart i seks måneder, som er ALT for kort tid dersom man ønsker å se effekten for bosetting av pendlere. Hvem i all verden tør flytte hit nå, med all vinglingen i rutetider gjennom flere år?
  • dette er politisk. Tilhører tilbudet primært de som bor på Ørlandet/i Trondheim og pendler motsatt vei? Eller er den også for de som bor på Ørlandet/i Indre Fosen og pendler motsatt vei? Skal den gi et viktig tilbud til eldre som ikke kan kjøre bil, men som vil besøke slekt og venner? Er den for oss som lever på Fosen og ønsker å ta i bruk Trondheim?

«Å øke reisetiden med 10 minutter vil (...) invitere til sterk misnøye fra de som er brukere av hurtigbåttilbudet», skriver Tom Myrvold, ordfører i Ørland kommune til ATB.  Myrvold mener ørlendinger. De over 10.000 innbyggerne som bor på andre siden av fjorden blir nok ikke sterkt misfornøyde av å få muligheten til å jobbe i byen, eller reise mer klima- og miljøvennlig med båt. Her det ingen som sutrer over ti minutter.

Vi i Indre Fosen opplever kommunikasjonen fra mange på Ørlandssida som om hurtigbåten tilhører dem, ikke oss. Lobbyaktiviteten er høy i mange åpne og lukkede kanaler. Ørlandet blåser opp 10 minutters ekstra reisetid (!) som en grunn til å sløyfe tilbudet for oss, som da får en hel time og 10 minutters ekstra reisetid. For mange vil reising bli vanskelig – for pendlere umulig.

Jeg er sliten, sint og usigelig lei. Da jeg og samboeren min forlot Trondheim til fordel for Hasselvika, var hurtigbåttilbudet avgjørende. Nå har man lagt store summer i et splitter nytt båtanløp og i et helsefort her ute  – og så klarer vi ikke stå sammen om dette? Kveldsanløp i Hasselvika var noe av det første ATB strøk da de tok over rutene. Skal det fortsette sånn?

Nei - ønsker vi at folk skal bosette seg på Fosen, må fosninger både i indre og ytre kanter samarbeide for å gjøre området til et attraktivt sted å bo. Fylkeskommunen må engasjere seg, dette kan ikke handle bare om raske tall. Vekst tar tid. Anløp i Hasselvika som gjør det mulig å bo her og pendle, er avgjørende om vi ønsker verdiskaping. Det står mellom trivsel og muligheter for flere (pluss ti min. for noen), eller for færre (pluss over en time - og biltvang).

Jeg velger fellesskapet.

Heidi Wold-Tyldum - oppgitt, utflytta trondhjemmer bosatt i vakre Hasselvika