Debatt

«Hvorfor bygges ikke de nye og større marinefartøyene vi anskaffer i Norge?»

Kurt H. har skrevet dette leserinnlegget om byggingen av Norges marinefartøy.

KNM Helge Ingstad kolliderte med et tankskip og sank i fjæresteinene i Hjeltefjorden i Hordaland i november i fjor.  Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Debatt

Hvorfor bygges ikke de nye og større marinefartøyene vi anskaffer i Norge? Norske verft ligger jo i øverste klasse i verden ved bygging og utrustning av alle typer fartøy og plattformer. Spørsmålet er relevant når vi stadig blir påminnet om større og mindre feil, forsinkelser mm, som er vanlig på de nye fartøyene som bygges ved utenlandske verft.

En fatal konstruksjonsfeil av propelltunnelen kom for dagen ved KNM HELGE INGSTADS forlis. Det var også mange og mye problemer under byggeperioden med fregattene som ble bygd ved et spansk verft.

Siste er at marinens største fartøy(krigsskip) – KNM MAUD- som er bygd ved et Sør - Koreansk verft.

KNM MAUD er på hele 27.500 tdw og 183 meter lang skulle ha vært levert høsten 2016,først i November 2018 ble kommandoen  på KNM MAUD heist. Og på våren 2019 kan fartøyet ventes hjem til Norge, men det etter at mannskapet har fått øvd og at nødv utrustning er ferdig i Sør - Korea.

Dette er nok en bekreftelse på at vi bør plassere ordrene til norske verft. Og det er vel ikke helt gratis med all reising og oppfølging under byggingen av fartøyene, samt sende et helt skipsmannskap til den andre siden av jorden.

Kurt H