Debatt

«Kuttpartiene bruker svingninger i elevtall som brekkstang for å kutte i utdanning»

«Kuttpartiene i Trøndelag må snu», mener Aud Hilde Aasen i Skolenes Landsforbund, Trøndelag.

Illustrasjonsbilde fra Åfjord videregående skole.  Foto: Terje Dybvik

Debatt

Skolenes Landsforbund ser med bekymring på at Høyre og Senterpartiet har signalisert at de vil kutte femti millioner til videregående opplæring i Trøndelag. Mindre penger til skole betyr færre lærere per elev, nedleggelse av linjetilbud og i verste fall at skoler i distriktet må legges ned.

Det betyr videre at flere elever får lengre reisevei og at flere femtenåringer tvinges til å flytte hjemmefra for å ta utdanning. Vi i SL er sterkt kritisk til dette, og lurer på om kuttpartiene ser konsekvensene av egen politikk.

Den videregående skolen er særdeles viktig for distriktene med bakgrunn i å bevare bosetting og sikre arbeidskraft for arbeids- og næringsliv. Om vi ser bakover i tid, så er kanskje den videregående skolen det som har bidratt mest til at folk kan bo og leve i hele landet og ikke bare i de største byene.

Alle sittende statsministre har hatt fokus på skole og utdanning i sine nyttårstaler til folket. Særlig har frafall og mangelen på læreplasser for yrkesfagelever vært tema. Dette beviser hvor viktig den videregående skolen er i Norge.

Også i Trøndelag har skole vært et satsingsområde, og i juni var flertallet, inkludert Senterpartiet, enige om et nytt skoleløft for alle elever i Trøndelag. 50 millioner mer til opplæring skulle sikre at vi fortsatt klarer å sette rekord i både gjennomføring og læreplasser.

At Senterpartiet nå varsler omkamp om skoleløftet og at Høyre signaliserer at de vil kutte ytterligere utover dette, viser liten innsikt i de utfordringene vi skal løse i Trøndelag fremover. Henger ikke hele Trøndelag med i utviklingen så sakker vi sammen akterut.

Kuttpartiene bruker svingninger i elevtall som brekkstang for å kutte i utdanning. Det er et lettvint og dårlig argument. At en linje har for få elever i et programområde fra ett år til et annet bør ikke medføre at en skal legge ned linjetilbudet. Opplæringstilbud er ikke en «hyllevare» som en raskt bytter ut. Det tar lang tid å bygge opp fagmiljø i en skole. Å rasere dette er det ingen angreknapp for.

Skolenes Landsforbund er lidenskapelig opptatt av at elever og lærere får muligheten til å skape fremtidens fagarbeidere og sikre at alle får muligheten til å bli det man selv vil, enten det er sykepleier eller elektriker. Avslutningsvis håper vi at kuttpartiene ombestemmer seg og at elever, foresatte og lokalsamfunn engasjerer seg for den videregående skolen sin.

Aud Hilde Aasen
Skolenes Landsforbund
Trøndelag