Debatt

«Er det de som roper høyest som har rett?»

Kulturveteran Petter Harald Kimo fra Indre Fosen skriver i dette leserinnlegget om hvor forskjellig lydbildet kan oppleves under en konsert.

Fra en tidligere konsert i Bjugn kulturhus.   Foto: Arkiv

Debatt

Ser det foregår en diskusjon angående lydbilde i diverse kultursaler og spesielt har konserten med Anders Jektvik i Bjugn Kulturhus blitt nevnt i den sammenhengen

Å høre på publikumet er bestandig viktig.  Også i denne sammenhengen.  Det er billettkjøperne som til syvende og sist gjør en kulturinstitusjon driveverdig.

Allikevel tillater jeg å spørre om det er representative meninger det som kommer fram i debattinnleggene?  Er det de som roper høyest som har rett?  Og på hvilket grunnlag er påstandene om for høy lyd og feil lydbilde basert på?  Kan det ha noe med at musikkstilen ikke faller i smak? Enn de som ikke klaget og var fornøyde, tok de feil av opplevelsen?

Minner debatten om samme fenomen vi kan oppleve på Lerkendal: De beste trenerne sitter på tribunen?

Jeg skal ikke påberope meg ekspertise på lyd men jeg har hatt musikk og teater som hobby i hele mitt voksne liv.  Bruker også en del tid på å være publikumer og storkoser meg med de mange opplevelsene det kan gi.  Har også tidligere drevet i det små med utleie av lydanlegg i diverse sammenhenger.  Utviklingen på dette feltet går i et rasende tempo og man må stadig oppdatere seg for å opprettholde kunnskapen. Det har ikke jeg gjort de siste årene. Derfor har jeg stor respekt for faget for ja, lydteknikk er et fag!  Godt lydbilde oppfattes forskjellig.  Noen liker det stille og melankolske, mens andre har sansen for et mere rocka lydbilde.  Stort sett vil jeg tro at lydnivåene på arrangementene på Fosen ikke er skadelig for hørselen.  Jeg har dokumentert ikke tatt skade av det i alle fall.

Man kan ikke forvente at man skal få akkurat samme lydbilde på en konsert som man har på stereoanlegget hjemme.  Et godt samarbeid om et godt lydbilde, handler om å prestere både fra scenen og bak spakene.  Man må å prøve å forstå at det er forskjell på om det er en artist med en gitar og sang og et fullt orkester.  En lydtekniker er som et ekstra medlem i orkesteret og lydbildet er avtalt mellom artister og teknikk og de har ofte trent lenge i lag og tekniker vet hvordan artistene ønsker å framstå.  

Jeg var ikke tilstede på nevnte konsert men var i Bojersalen i Rissa da Jektvik spilte der.  Også jeg fikk en annen konsert enn forventet. Jeg ble veldig positivt overraska!  Vi fikk en mye mere rocka Jektvik enn hva han framstår som på studioopptak.  Mulig jeg er naiv som ikke har «oppdaga» det tidligere men jeg fikk oppleve en artist som er komplett.  Fra før har jeg hørt en artist som skriver gode låter og synger godt.  Her fikk jeg oppleve en komplett musiker som også var fantastisk god gitarist!  I lag med de andre musikerne, rocka det skikkelig!  Her var det tydelig en artist som ønska å framstå med trøkk! Om man da kjøpte billett for å høre sart visesang, ble nok det en overraskelse som enkelte ikke satte like stor pris på. -Vi er forskjellige.

Et tips må vel være både for meg og andre: Vi bør bruke mere tid på å søke på nettet og i aviser i forkant om hva vi kjøper billetter til.  Det finnes som regel dusinvis av anmeldelser som beskriver konseptet.

Kvaliteten på lydanlegg, enten om det er stasjonære anlegg som er profesjonelt tilpasset kultursalen det står i eller om det er mobile anlegg, er blitt betydelig bedre de siste tiårene.  Heldigvis!  Det gir også ungdommene våre i kulturskolene tilgang til det gode lydbildet de fortjener.  Det skaper lyst til å fortsette!

Vi har flotte kulturhus på Fosen, både på Ørland, Bjugn og i Rissa og snart i flerbrukshuset i Leksvik, i tillegg til alle samfunnshusene som gir oss flotte kulturopplevelser i vårt nærmiljø.  Dette gir også grunnlag for kultur som næring.  Næring betyr utvikling og inntekter til nærmiljøene. Derfor oppfordrer jeg folk til å bruke disse, møt med åpent sinn på konserter og revy/teaterforestillinger og få gode kulturopplevelser, om det er på samfunnshuset nær deg eller i et av våre flotte kulturhus.  Uansett, oppfordrer jeg til å prøve å forstå at lydteknikere og musikere skal forsøke å gi alle i salen en best mulig opplevelse. Og da kan det bli hver sin tur å være fornøyd med lydbildet.

Petter H Kimo